Esoteerisuus ja okkultismi ovat viime aikoina herättäneet
yhä enemmän kiinnostusta sekä suuren yleisön keskuudessa että akateemisessa
maailmassa. Muutama vuosi sitten ilmestyi Perttu Häkkisen ja Vesa Iitin
Valonkantajat-teos suomalaisesta okkultismista. Kirja täytti jonkinlaisen aukon
ensimmäisenä suomenkielisenä esityksenä täkäläisen esoterian historiasta. Se ei
kuitenkaan ollut akateeminen historiateos, vaan populaari tietoteos, joka
keskittyi pitkälti mielenkiintoisten elämäntarinoiden esittelemiseen.
Tutkimuksellista aukkoa täyttää tänä keväänä ilmestynyt,
Tiina Mahlamäen ja Nina Kokkisen toimittama, vertaisarvioiduista artikkeleista
koostuva Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa. Kirja lienee ensimmäinen
tieteellinen yleisesitys niin kutsutuista salatieteistä ja niiden
harjoittamisesta maassamme. Kirja keskittyy 1800- ja 1900-lukujen taitteeseen,
aikaan, jolloin okkultismi oli kaikkein valtavirtaisinta ja myös hyvin
suosittua Suomessa – tuona aikana se oli tärkeä tekijän itsenäisen valtion ja
kansallisen identiteetin muotoutumisessa. Aikarajaus ei kuitenkaan ole
selvärajainen; historiaa pohjustetaan jo keskiajalta lähtien ja viimeisessä
luvussa luodaan katsaus esoteriaan nykyajan Suomessa.
Suomalaisia on historiassa pidetty pitkään noitakansana,
outona pohjoisena rotuna, joka on taipuvainen yliluonnollisiin kykyihin. Tällaisia
merkintöjä löytyy eurooppalaisista teksteistä aina 1100-luvulta lähtien.
Taustalla on varmasti vaikuttanut maamme syrjäinen sijainti ja heikko tietämys
elinolosuhteista ja kulttuurista täällä; ihmisillä on aina tapana projisoida
tuntemattomiin asioihin pelkojaan ja liioitella outoutta.
Kristillistymisen myötä kirkosta ja sen uskonnosta tuli
keskeinen osa maamme henkistä pohjavirtaa. Tämä on vaikuttanut siihen, että
suurin osa myös okkultistisista ja esoteerisista liikkeistä, jotka ovat saaneet
täällä jonkinlaista jalansijaa, on ollut jollain tavalla kristinuskoon
pohjautuvia tai ainakin teistisiä. Varhaisimpia esimerkkejä ovat 1700-luvulla
Pohjanmaalla vaikuttaneet Böhmeläiset mystikot, jotka uskoivat omaehtoiseen,
mystiseen näkemykseen kristinuskosta. He ovat mielenkiintoinen esimerkki siitä,
miten myös vähän koulutetun kansan keskuudessa on voinut jo tuolloin esiintyä
omaehtoista ajattelua ja opiskelua.
Teosofia oli ehkä laajimmalle kirjan kuvaamana aikana
Suomessa levinnyt esoteerinen oppi. Sekin tunnusti jollain tasolla kristinuskon
totuudet, vaikka otti oppiinsa runsaasti vaikutteita muistakin maailmanuskonnoista
ja mystisistä traditioista. Antroposofia ja ruusuristiläisyys taas olivat
täällä jonkinlaisia haaraumia teosofiasta. Vapaamuurarius on vielä tänä päivänäkin hyvin
suosittua, ja sekin pitää perustanaan jonkinlaista jumaluskoa.
1800-luvun lopulla ja seuraavan vuosisadan alussa okkultismi
limittyi merkittävällä tavalla tieteen kanssa. Tieteen ollessa vielä monelta
osin kykenemätön selittämään maailman ilmiöitä, ajateltiin okkultismin olevan
osa tiedettä – henkimaailman tutkimista tieteellisen menetelmän avulla.
Toisaalta monia tieteen piirin ilmiöitä, kuten sähköä, pidettiin jossain
vaiheessa henkimaailman okkultistisina ilmiöinä. Jossain vaiheessa vaikutti
järkevältä uskoa henkimaailmaan ja vaikkapa spiritistisiin menetelmiin; niiden
ei katsottu sotivan modernin tieteellisen maailmankuvan kanssa.
Teosofia ja antroposofia katsoivat olevansa, kaiken muun
lisäksi, henkeä tutkivia tieteitä. Parapsykologisia ilmiöitä tutkittiin pitkään
yliopistoillakin ja niiden tutkijat pyrkivät tieteellisen menetelmän
noudattamiseen. Tieteellisyys on nykypäivänäkin monien new age-oppien tapa
perustella sanomansa uskottavuus – ne esittävät edustavansa uusinta
tieteellistä tutkimusta vaikkapa neurotieteen saralla.
Kirja käsittelee myös mielenkiintoisesti esoterian suhdetta
politiikkaan ja sen näkymistä taiteessa ja populaarikulttuurissa. Ehkä
kirjoitan näistä teemoista vielä lisää tässä blogissa kirjan pohjalta.
Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa täyttää
merkittävän aukon tutkimuskentässä. Tähän mennessä alan historiaa ei ole
kartoitettu tieteellisessä teoksessa kunnolla. Minulle tämä oli tärkeä teos,
johon tulen varmasti palaamaan jatkossakin. Olen kiinnostunut okkultismista,
mutta myös saanut tieteellisen koulutuksen, joten olen kyllästynyt lukemaan
harrastelijoiden kirjoittamia ”historioita” täynnä kiistämättä jäävää
mytologiaa, lähdekritiikittömyyttä ja perusteettomia tulkintoja. Tämä kirja on
kriittinen, mutta kuitenkin sellaista uskontohistoriaa, joka ei puutu
kuvailemiensa liikkeiden oppien mahdolliseen totuudellisuuteen tai sen
puutteeseen. Suosittelenkin tätä kirjaa kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti