Pitkään valtalinjaa edustanut tutkimuslinja esoterian ja
politiikan yhteydestä on sen näkeminen yhdeksi natsismin nousuun vaikuttaneeksi
voimaksi. Fasistien rotuideologia oli peräisin pitkälti erilaisten esoteeristen
ajattelijoiden kirjoista ja he tunsivat vetoa okkultistiseen mystiikkaan. Tämä
historiallinen tulkinta oli vallalla etenkin toisen maailmansodan jälkeen. Myöhemmin
kuitenkin alaa sai toinen tutkimuslinja, missä esoteria nähtiin osana
länsimaiden salattua historiaa, joka johti osaltaan 1960- ja 70-lukujen
liberalisaatioon.
Nykyisin näkemys asiasta
on paljon hienojakoisempi. Ensimmäiset modernit salaseurat ilmestyivät
1700-luvulla, ja ne olivat osa nykyaikaisen kansalaisyhteiskunnan syntyä.
Vihkimykselliset yhteisöt, kuten vapaamuurarit, olivat osa yhteiskunnan sisällä
vaikuttavaa pienempää yhteisöä, jossa eri kansanosat, aluksi aateliset ja
myöhemmin porvarit, kokoontuivat yhteen. Myös Ruotsi-Suomessa vapaamuurariloosit
olivat tärkeä osa syntyvää kansalaisyhteiskuntaa ja seuraelämää 1700-luvulta
alkaen.
1800-luvun lopulla
etenkin spiritualistisella liikkeellä oli merkittävä yhteys ajan
edistyksellisiin poliittisiin kiistoihin, kuten työväen- ja naiskysymykseen. Spiritualismin
ydinkäsitys oli, ettei ihmisen ydinolemus ollut hänen materiaalinen kehonsa,
vaan henkinen sielu, joka oli kaikilla ihmisillä samanlainen.
Naisten vapautuksessa esoteerisilla liikkeillä oli oma
merkittävä asemansa. Meediona toimiminen toi monille naisille julkisuutta ja
arvostettua asemaa. Myös vaikkapa teosofian perustaja Madame Blavatsky oli
aikansa normaaliin naisten asemaan suhteutettuna erittäin huomattavassa
asemassa. Suomessa esoteria liittyy kiinteästi sosialistiseen liikkeeseen.
Vaikkapa Yrjö Kallinen ja Pekka Ervasti olivat sekä sosialisteja että mukana
teosofisessa liikehdinnässä.
Oikealla laidalla sata vuotta sitten vaikutti Lebensreform-liike,
joka korosti luonnonmukaisuuden ihannetta – kasvisruoan syömistä, päihteistä
pidättäytymistä ja voiman hakemista luonnosta. Siinä oli osansa myös
teosofialla ja spiritualismilla. Kuuluisin aatetta kannattaneista henkilöistä
oli Adolf Hitler.
1900-luvun oikeistolaisessa ja nationalistisessa liikehdinnässä
silloin muodikkailla ja tieteellisinäkin pidetyillä rotuopeilla oli tärkeä osa.
Myös ajan esoteeriset liikkeet ottivat nuo opit osaksi ajatteluaan. Esimerkiksi
teosofiassa rotuopeilla oli tärkeä osa. He uskoivat seitsemään juurirotuun,
jotka taas jakautuivat seitsemään alarotuun. Teosofit eivät kuitenkaan
kannattaneet oikeistolaista voimapolitiikkaa. Heidän mielestään eurooppalainen
imperialismi oli osoitus täkäläisen rodun heikkenemisestä, koska sen piti
haalia valtaa muiden rotujen kustannuksella.
Myös suomessa elettiin 1800- ja 1900-luvun vaihteessa
kansallisen heräämisen aikaa. Suomalaiseen nationalismiin liittyi oman kansan
herkkyyden ja luomisvoiman myytin helliminen. Nousevan kansan taiteilijat
loivat taidetta kansallisista aiheista ja vaikkapa karelianismi korosti
suomalaisten historiallista erityisyyttä. Teosofiaa käytettiin osana
rotuideologiaa. Kansalliskiihkoilijoita kuitenkin kaihersi se, että
kansainvälisessä rotuajattelussa suomalaisten nähtiin yleensä kuuluvan
alempiarvoiseen, aasialaisperäiseen rotuun, ei parhaana pidettyyn arjalaiseen.
Tähän tuli avuksi teosofia, jossa pohjoiseurooppalaisen rotumme nähtiin
periytyvän Atlantikselta. Mielenkiintoinen kuriositeetti on taiteilija Sigurd
Wettenhovi-Aspa, joka kvasikielitieteellisillä teorioillaan pyrki todistamaan,
että kaikki maailman sivistys on lähtöisin Suomesta.
Näyttää siltä, ettei okkultismi ole koskaan puhtaasti
vasemmistolaista tai oikeistolaista. Historiasta löytyy sekä natsi- että
sosialistiokkultisteja. Ihminen henkisenä olentona ei olekaan poliittinen
entiteetti. Henkiseen kehitykseen johtaa monia teitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti