Viime vuosisatojen tunnetuin okkultisti ja maagikko Aleister
Crowley kasvoi syvästi kristillisessä perheessä ja ympäristössä. Hänen
vanhempansa kuuluivat Plymouthin veljiin, vuonna 1820 perustettuun evankeliseen
fundamentalistilahkoon, joka uskoi kirjaimellisesti Raamatun oppeihin. Vuonna
1875 syntynyt Aleister sai kristillisen kasvatuksen ja uskoi lapsena jumalaan
ja kristinuskon pelastussanomaan, jota häneen iskostettiin joka-aamuisilla
raamattuluennoilla.
Nuorena Crowley halusi kaikessa jäljitellä Jeesusta ja elää
vanhurskasta elämää. Hänen isänsä kuolemasta lähti kuitenkin liikkeelle
prosessi, missä teini-ikäinen Aleister alkoi kyseenalaistaa kristinuskon
opetuksia. Lopulta tämä johti siihen, että hän omien sanojensa mukaan ”siirtyi
yksinkertaisesti saatanan puolelle.”
Crowley omisti elämänsä synnille. Hän halusi tehdä
äärimmäisen, anteeksiantamattoman synnin. Hän aloitti seksielämänsä nuorena
teini-iässä. Seksistä muodostuikin Crowleyn lempisynti. Hän oli seksimaanikko,
jolle sukupuoliset teot olivat maagisia rituaaleja. Hän halusi näissä
rituaaleissaankin uhmata kaikkia mahdollisia rajoja, kannustaen oppilaitaan
esimerkiksi hakeutumaan sukupuoliyhteyteen ihmisten kanssa, joihin he tunsivat
vastenmielisyyttä. Mielessä vaikuttavien estojen ja ennakkoluulojen rajoista
vapautuminen oli itseisarvoista. Crowley oli biseksuaali; hän alkoi
harrastamaan seksiä miesten kanssa aluksi vain uhmatakseen sovinnaisuuden
rajoja, mutta huomasi pian pitävänsä siitä myös seksuaalisen mielihyvän takia.
Crowleyn elinaikana, ennen seksuaalista vallankumousta,
seksiin, varsinkin avioliiton ulkopuolella, liittyi kiinteästi synnin leima.
Sukupuoliseen epäsiveellisyyteen liittyvä paheellisuus ei tietenkään riittänyt
Suurelle pedolle. Magiassaan hän ei pysytellyt pelkästään valkealla puolella,
vaan kutsui riiteissään myös pahantahtoisia henkiä avukseen vihollisiaan
vastaan. Elämänsä loppupuolella hänen suosikkidemoninsa oli heroiini, jota
Crowley käytti päivittäin annoksen, joka olisi riittänyt tappamaan suuren
joukon aineeseen tottumattomia miehiä.
Vaikka haluankin elämässäni olla hyvän puolella ja pidättyä
valkoisessa magiassa, koen paljon yhtenevyyttä Crowleyn tarinan ja oman elämäni
välillä. Sain lapsuudessani kristillisen kasvatuksen ja rukoilin joka ilta
13-vuotiaaksi asti, kunnes hylkäsin ajatuksen jumalasta havaittuani maailman
pahaksi paikaksi. Kristillinen moraali eli kuitenkin mielessäni ideana, jota
vastaan kapinoin. Ehkä ujouteni takia shokeeraamisesta ei tullut
elämäntehtävääni, mutta tein monia tekoja uhmatakseni sovinnaisuutta,
kristillistä etiikkaa ja porvarillista tekopyhyyttä.
Tunnen edelleen vetoa pyhäinhäväistystä ja paheellisuutta
kohtaan, varsinkin taiteessa. Transgressio itseisarvoisena elämäntehtävänä
tuntuu kuitenkin, jo näin kolmekymppisenä, keskenkasvuiselta. Crowley ei tässä
mielessä koskaan kasvanut aikuiseksi, hänelle synnin tekeminen, rajojen
rikkominen ja shokeeraaminen säilyi läpi elämän kapinoinnista merkityksensä
saavana, elämää kantavana motivaationa.
Gary Lachman on Crowley-elämäkerrassaan kuvannut osuvasti,
kuinka koko elämänsä kapinalle omistava jää lapsen tasolle. Ollakseen
vakuuttavaa transgressiivinen kapina tarvitsee kohteen, usein kuvitteellisen
olkiukon – kukkahattutädin, joka vapisee kauhusta siitä kuullessaan.
Kuvitteelliset kukkahattutädit ovat tuulimyllyjä, joita vastaan kapinalliset
taistelevat. Tässä valossa heidän kapinansa näyttää hyvin tragikoomiselta.
En näe aikuisten ihmisten yhteisymmärrykseen perustuvassa
seksissä sinänsä mitään pahaa. Seksuaalinen vallankumous, jonka syntyä
Crowleykin paheellisuudellaan edisti, on vapauttanut ihmisiä seksiin
liittyvistä turhista estoista ja syyllisyydentunnoista ja tuonut heidän
ulottuvilleen valtavasti nautintoa ja onnea. 1900-luvun tunnetuin okkultisti
oli kuitenkin 1960-luvun arvojen vallankumousta edeltävän aikansa uhri. Hänen
pakkomielteinen suhtautumisensa seksiin syntinä ja transgressiona oli ilmausta
kristinuskon vuosituhantisesta taakasta, joka on vääristänyt ja kierouttanut
suhteemme sukupuolisuuteen tehden luonnollisesta teosta ja nautinnosta perversiota ja syntiä.
En usko, että ihminen voi olla absoluuttisella tavalla paha.
Joidenkin Crowleyn tunteneiden ihmisten mukaan ”maailman moraalittomimpana
ihmisenä” tunnettu Suuri peto aiheutti ylettömällä elämäntyylillään ja
jatkuvalla äärikokemusten etsimisellään paljon kärsimystä läheisilleen, mutta
ei ollut paha ihminen. Jotain kuitenkin kertoo, että siirtyessään saatanan
puolelle hän valitsi manikealaista dualismia edustavasta vastakohtaparista
metafyysistä pahaa personoivan puolen. Saatanan luokse johtaa usein pettymysten
ja illuusioiden menettämisen polku. Pahuuden valitsevat ihmiset, jotka uskovat,
että maailma on paha paikka ja ihmiset julmia oman edun tavoittelijoita -
pärjätäkseen tällaisessa maailmassa on itsekin oltava paha. Kaikesta
kauheudestaan huolimatta syntiä palvonut Crowley oli ehkä sittenkin
tukahduttavan kristillisen kasvatuksensa uhri, joka ei koskaan kasvanut
aikuiseksi ja vapautunut ihmiskuntaa vuosituhansia sortaneen aate- ja
uskomusrakennelman kahleista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti