perjantai 26. lokakuuta 2018

Osho villissä, villissä maassa


Hankin itselleni Netflixin kuukaudeksi erityisesti katsoakseni dokumenttisarjan Wild, wild country, josta olin kuullut paljon kehuja. Sarja kertoo nimillä Rajneesh, Bhagwan Shree Rajneesh ja Osho tunnetusta intialaislähtöisestä gurusta ja hänen 1980-luvun alussa Yhdysvaltain Oregoniin maalaiskylään perustamastaan kommuunista, jossa asui tuhansia ihmisiä, mutta josta Rajneesh joutui lopulta lähipiireineen pakenemaan riitaannuttuaan viranomaisten ja paikallisten asukkaiden kanssa.

Rajneesh oli jo 1960-luvulta lähtien niittänyt Intiassa toimiessaan mainetta henkisenä opettajana ja guruna. Hänen opetuksensa olivat sekoitus hindulaista, buddhalaista ja hippimystiikkaa.  Hän korosti meditaation, rakkauden, juhlimisen, rohkeuden, luovuuden ja huumorin tärkeyttä. Rajneeshin opetukset osuivat 1960-luvun hippiliikkeessä otolliseen ilmapiiriin hänen korostaessaan seksuaalista vapautumista ja vapaata rakkautta. Hän ei missään nimessä ollut askeetti, vaan eli hyvin ylellistä ja nautintojen täyteistä elämää. Guru muun muassa keräili Rolls Royceja, joita hänellä parhaimmillaan oli yli 90 kappaletta.

Vuonna 1981 Rajneesh osti 260 neliökilometrin tontin Oregonin maaseudulta vajaan kuuden miljoonan dollarin hintaan. Gurun seuraajat alkoivat rakentamaan tontille kokonaista kylää infrastruktuureineen, he pystyttivät esimerkiksi 10 000 ihmistä vetävän meditaatiosalin.

Oregonin maaseudun ihmiset suhtautuivat kylänsä lähettyville asettautuneisiin punapukuisiin hörhöihin alusta alkaen epäilevästi.  Alueen väki oli perinteikästä, kirkossa käyvää vanhempaa väestöä, jota kultit ja uudet uskonnot pelottivat. Asiaa ei auttanut, että paikallisille näytettiin videokuvaa kultin "meditaatiosessiosta", missä alastomat ihmiset vääntyilivät kouristellen ja päästivät suustaan karjahduksia.

Paikalliset alkoivat kierrellä aseiden kanssa kommuunin lähettyvillä. Myös Rajneeshin seuraajat alkoivat aseistautua. He valtasivat paikallispolitiikan, ottaen haltuun läheisen kaupungin päättävät elimet ja muuttaen esimerkiksi katujen nimet. Tällöin myös valtionsyyttäjä alkoi kiinnostua kultin toiminnasta. Heitä vastaan hyökättiin maallisen ja uskonnollisen vallan erottamiseen perustuvalla Yhdysvaltain perustuslailla.  Tämä tuo hyvin ilmi yhdysvaltalaisen tekopyhyyden: maallisuuden nimissä poliittinen valta hyökkäsi  uskonnollista yhteisöä vastaan suojellakseen paikallista uskonnollista perinteisyyttä.

Rajneeshin kultti saastutti paikallisten ruokaa salmonellabakteerilla yrittäen näin vaikuttaa paikallisvaaleihin.  Lopulta he joutuivat vuonna 1985 pakenemaan maasta syytettynä maahanmuuttolakien rikkomisesta. Rajneeshin sihteeri oli yrittänyt myrkyttää gurun henkilääkärin, jonka hän epäili yrittävän tappaa potilaansa. Kommuunia tutkittaessa paljastui, että melkein kaikkiin tiloihin oli asennettu salakuuntelulaitteet ja Rajneeshin sihteerillä, joka vastasi kultin maallisesta hallinnosta ja tiedottamisesta, oli valtava määrä salakuuntelulaitteilla taltioituja keskusteluja. Kultti oli myös huumannut jäseniään laittaen heidän juomiinsa rauhoittavaa lääkettä.

Wild, wild country on opettavainen tarina tekopyhyydestä, vierauden pelosta ja valtapeleistä rauhan ja rakkauden nimissä.  Siinä ei ole sankareita ja kaikki osapuolet ovat syyllistyneet vähintään tekopyhyyteen.  On hyvä aina silloin tällöin muistuttaa ihmisiä, mitä voi seurata, kun henkisyyden varjolla aletaan kerätä materiaa. Uskonnolliset yhteisöt eivät ole vapaita valtapeleistä ja väärinkäytöksistä. Itse asiassa ne saattavat olla muita yhteisöjä alttiimpia niille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti