Naantalilainen Pekka Siitoin (1944-2003) oli valtakunnanjohtajana
itseään kutsuva Suomen tunnetuin uusnatsi. Siitoimen vähemmän tunnettu puoli
oli hänen uransa okkultismin harjoittajana. Ennen kääntymistään avoimeen
natsismiin hän oli selvännäkijä Aino Kassisen, jolta useat maamme tärkeimmät
poliitikot ja liikemiehet kävivät hakemassa neuvoja, oppilaana. Vielä 70-luvun
alussa Kassinen sanoi Siitoimen olleen yksi hänen lahjakkaimmista oppilaistaan.
Myöhemmin heidän välinsä kylmenivät Siitoimen siirtyessä poliittisesti
rasistiseen äärioikeistoon ja okkultismissa satanismiin ja mustaan magiaan.
Monien mielestä Siitoin oli eräänlainen
performanssitaiteilija, jolle tärkeintä oli huomion kerääminen ja
provosoiminen. Jo elinaikanaan hän rakensi itsestään myyttiä, sanoen
esimerkiksi vanhempiensa olleen venäläinen prostituoitu ja saksalainen upseeri,
toisin kuin virallisissa asiakirjoissa väitetään. Voi jopa epäillä, että
Siitoin valitsi aatteekseen natsismin vain ollakseen räikeä ja äärimmäinen.
Itse hän sanoi olevansa väkivallaton uusnatsi ja ihailevansa Israelia se etnisen
politiikan takia.
Löysin antikvariaatista Siitoimen vuonna 1975 salanimellä Peter Siitoin julkaiseman kirjasen Työväenluokan tulevaisuus. Kirja antaa mielenkiintoisen ensikäden kuvan Siitoimen propagandan tyylistä, mikä ei vain toisten kuvauksia valtakunnanjohtajan politiikasta lukemalla välity.
Siitoin ei ollut tyhmä. Hän osasi esittää äärimmäiset
aatteensa tavalla, joka sai ne näyttämään jollain tapaa loogisilta ja
perustelluilta. Osa strategiaa oli työväenluokasta puhuminen. Kirjan kannessa
sen nimi on kirjoitettu punaisella fontilla ja kansikuvassa on punalippuja;
tietämätön työväenkirjallisuutta etsivä voisi erehtyä tarttumaan kirjaan.
Hengentieteellinen ja okkultistinen näkökulma oli kiinteä
osa Siitoimen poliittista näkemystä. Hänelle työväenluokkaa ei määrittänyt
taloudellinen ja sosiaalinen luokka-asema, vaan se oli eräänlainen rotu,
arjalaisuuden vastakohta. Sen, kuka kuului työväenluokkaan ja kuka oli
arjalainen, Siitoin määritti omilla okkultistisilla voimillaan – hän käytti
selvännäkijän kykyjään usein poliittisena argumenttina. Työväenluokkaan hänen
mukaansa kuuluivat esimerkiksi Urho Kekkonen, Kalevi Sorsa ja Johannes
Virolainen. Kehittyneitä arjalaisia taas olivat muiden muassa Ahti Karjalainen,
Raimo Ilaskivi ja Ele Alenius.
Salatieteilijät ja maagikot ovat useimmiten poliittisesti
kansallismielisiä tai oikeistolaisia. He tukeutuvat maailmanselityksessään
mytologiaan ja keksittyyn historiaan, joille ei äärirationaalisessa ja
edistyksellisessä vasemmistolaisuudessa ole tilaa.
Asia, joka minua monissa klassisissakin esoteerisissa ja
okkultistisissa ajattelijoissa ärsyttää on, että heidän maailmansa jakautuu
usein rotuihin ja hyviin ja pahoihin ihmisiin. Esimerkiksi Blavatskyn opeissa
rotuteoriat ovat tärkeässä osassa. Niihin kuului myös Atlantis-myytti, josta
Pekka Siitoimenkin tiedetään puhuneen.
Suomalaiset okkultistipoliitikot ovat usein turvautuneet
Kalevalaan kansan myyttisiä juuria etsiessään. Toki on myös tunnettuja
vasemmistolaisia hengentieteiljöitä, kuten Yrjö Kallinen. Ehkä
kansallismielisyys ja ajatus ihmisryhmien hierarkiasta kuuluu jollain tavalla
kiinteästi okkultismiin, ollen jonkinlainen laajennus salaseurojen eksklusiivisuudesta
ja ajatuksesta valittujen yhteisöstä. Vasemmistolaisena toki toivon, ettei näin
ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti