Yliluonnollisen psykologia on aina kiehtonut minua.
Mielestäni ihmisten niin kutsuttuun yliluonnolliseen liittyvissä uskomuksissa
ja rituaaleissa tulee ilmi psyykeemme rakenteet. Tiede on näiden myyttien ja
rakenteiden tutkimista; okkultismi on niihin vaikuttamista.
Psykologiassa yliluonnollisen tutkiminen lähti liikkeelle
ainakin jo Carl Jungista. Nykyisin hänen psykoanalyyttinen lähestymistapansa ja
teoriansa ovat yliopistoissa ja tieteellisessä psykologiassa joutuneet hyvin
marginaaliin ja kiinnostavat lähinnä esoteerikkoja ja tieteen
historioitsijoita.
1990-luvulla uskontotieteen piirissä syntyi kuitenkin
kognitiivisen uskontotieteen lähestymistapa, joka tutkii uskontoja ja laajemmin uskonnollisiksi
miellettävää käyttäytymistä ja uskomuksia modernin psykologian teorioita ja
tuloksia hyväksi käyttäen. Se pyrkii palauttamaan uskonnon ihmisen aivojen
rakenteeseen ja evoluutiohistorian aikana kehittyneisiin
tiedonkäsittelymalleihin tukeutuen.
Luin nyt yhden tätä tutkimussuuntausta edustavan kirjan:
Jani Närhi: Paratiisien synty – Ihmismieli, evoluutio ja taivaalliset puutarhat.
Kirja pohjautuu Närhen vuonna 2009 ilmestyneeseen uskontotieteen väitöskirjaan.
Sen lähtökohtana on huomio, että lähes kaikissa uskonnoissa esiintyy jossain
muodossa ajatus paratiisista. Yltäkylläisestä paikasta, missä vietetään
ikuista, autuasta elämää vaarojen uhkaamatta.
Paratiisi on joko Edenin puutarhan kaltainen alkukoti,
kuvaus elämästä kuolemanjälkeisessä ympäristössä tai kuvaus tulevasta
täydellisestä aikakaudesta, jonka saa aikaan yliluonnollinen toimija.
Paratiiseille yhteistä, ja ne utopioista erottava seikka on jokin
yliluonnollinen piirre. Eläminen kuoleman jälkeen tai esimerkiksi kaikkivaltias
jumala joka on kaiken takana.
Paratiisimyytit ovat muuten varsin tähän maailmaan
perustuvia tätä niille yhteistä yliluonnollista aspektia lukuun ottamatta. Tämän Närhi selittää myyttien kilpailun
mekanismilla: niiden täytyy olla tarpeeksi arkisia ollakseen helposti
omaksuttavissa ja ymmärrettävissä, mutta jokin yliluonnollinen elementti lisää
niiden kiinnostavuutta.
Närhen tutkimus keskittyy paratiisien tutkimiseen juuri
ympäristöinä. Kirjassa on kuvaliite, jossa on kuvia maalauksista paratiiseista
kautta aikojen. Paratiisien kuvaus ympäristöinä on melko samanlainen jopa
sellaisten kulttuurien kesken, jotka eivät ole olleet kulttuurisessa vaihdossa
keskenään. Täten niiden muoto on luultavimmin selitettävissä ihmisen
evolutiivisella sopeutumisella elinympäristöön, jossa hän kehittyessään eli.
Suuri osa Närhen tutkimuksen empiirisestä annista onkin paratiisimyyttien ja –
kuvien tarkastelua ympäristöpsykologian näkökulmasta: millainen on ihmisen
ihanteelliseksi kokema elinympäristö ja miten sen muoto on selitettävissä
evoluutiolla.
Kirjan anti tutkimuksena jääkin melko ohueksi. En toki
tiedä, onko väitöskirjassa, johon tämä kirja perustuu asia samoin.
Elinympäristöjen käsitteleminen esimerkiksi turvallisuuden ja tarpeiden
täyttämisen mahdollisuuksien näkökulmasta tuntuu lattealta annilta kirjassa,
jonka otsikko herätti paljon odotuksia.
Närhen kirjassa teoreettiset ja empiiriset osiot ovat
jotenkin erillään toisistaan. Toki evoluutiopsykologian ja myytintutkimuksen
nykyteorioiden esittelyt ovat mielenkiintoista luettavaa, mutta ne olisi voinut
opiskella varmaankin helpommin jostain alan perusteoksesta. Empiirisen
aineiston analysointiin ei sen sijaan juurikaan käytetä suurta teoreettista
tietämystä.
Kun ostin Närhen kirjan kirjamessuilta, odotin että se
vastaa suuriin ihmismieltä ja uskontoa koskeviin kysymyksiin. Kirja antoi
selkeästi vähemmän kuin mitä otsikko lupasi. Mieltä jäivät kaivertamaan
kysymykset uskonnon ja ihmismielen luonteesta, etenkin se, miksi ihmiset
ylipäätään luovat tällaisia kuvitelmia. Ehkä tämä onkin liian kulttuurillinen
kysymys nykypäivän empiriaan ja evoluutioteoriaan perustuvalle psykologialle;
se vastaa enemmänkin miten- kuin miksi-kysymyksiin. Varmaankin asioiden mielen
selvittäminen jääkin meille organisoituneen tieteen ulkopuolella ja reunoilla
toimiville vapaille sieluille. En usko, että Jungilla ei olisi enää mitään
antia nykymaailmalle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti