Viime vuonna kirjaston kierrätyshyllystä tarttui mukaani
pieni kirjanen, jonka arvelin nimensä puolesta olevan sopivaa aineistoa tähän
blogiin. Teoksen nimi on Profeetta, ja sen on kirjoittanut Kahlil Gibran. Sekä
kirjailija että kirja olivat minulle ennestään tuntemattomia, mutta
googlaamalla selvisi, että kirja on yksi kaikkien aikojen myydyimmistä ja se on
käännetty yli 100 kielelle.
Profeetta ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1923
englanniksi. Gibran (1883-1931) oli amerikan-libanonilainen taiteilija,
mystikko ja runoilija. Hän syntyi maroniittikristittyyn perheeseen, eikä saanut
muodollista opetusta ennen teini-ikää. Kristitystä taustastaan huolimatta
häneen vaikutti suuresti myös islam, etenkin sufilainen mystiikka. Gibraniin
vaikutti Libanonin verinen historia, ja hän korostikin kaikkien uskontojen
yhteyttä. Sanotaan, että elämässään Gibran liikkui Nietzscheläisen mystiikan,
William Blaken panteismin ja sufimystiikan välillä.
Profeetta on proosarunoteos. Tekstin profeetta on Al
Mustafa, joka on asunut 12 vuotta Orphalesen kaupungissa. Hän on astumassa
laivaan lähteäkseen kotisaarelleen ja keskustelee viimeisen kerran kaupungin
asukkaiden kanssa jakaen heille viisautensa. Keskustelujen aiheet käsittelevät
elämää ja ihmisenä olemista.
Profeetan sanoma on jonkinlaista perenniaalista filosofiaa.
Hänen sanoissaan on paljon samaa kuin Jeesuksen vuorisaarnassa, käskyssä
rakastaa. Gibran ei kuitenkaan mainitse tekstissä montaakaan kertaa jumalaa.
Hänen sanomansa onkin lähellä buddhalaisuutta siinä, että hän haluaa johdattaa
ihmisiä omakohtaiseen itsetutkisteluun. Jotkin ideat, kuten puheet
tahrattomasta jumala-minästä, ovat kuin suoraan eri uskontojen mystikkojen
teksteistä.
Viisaudella ja viisauskirjallisuudella on nykyään jossain
määrin kyseenalainen asema. Kulttuurissamme viisaus on ajautunut perifeeriseen
asemaan; sitä pidetään vähempiarvoisempana kuin käytännöllisempää ja
tuottavampaa käytännöllistä järkeä. Toisaalta monikulttuurisessa maailmassa
ajatus universaalisesta viisaudesta tuntuu vieraalta – viisas elämä on aina
jossain määrin kulttuurisidonnaista ja sen opettaminen muille on pöyhkeää ja
etnosentristä.
Itse arvostan viisautta, mutta toisaalta suhtaudun hyvin
skeptisesti mahdollisuuteen lopullisista vastauksista. Zen-traditio, joka on
minulle varmaankin tärkein viisauden lähde, ei tarjoakaan lopullisia vastauksia
ihmiselle, sitä vastoin se pyrkii viemään ihmiseltä liian varmuuden ja
sysäämään liikkeelle kyseenalaistamisen ja syvän pohdinnan prosessin.
Gibran käyttää oppinsa välittämiseen jossain määrin samoja
välineitä kuin zen-opettajat. Hänkin muotoilee usein sanomansa paradoksien
muodossa. Ilo ja suru ovat erottamattomat. Työnteko on osallistumista
universumin lauluun. Järki ja intohimot ovat purje ja peräsin. Yleensä hänen
aforisminsa ovat säilyttäneet melko hyvin raikkautensa, mikä kertoo niiden
voimasta. Välillä hän kuitenkin neuvoo ihmisiä hyvin proosallisissakin
aiheissa, kuten avioliitossa ja lasten kasvattamisessa. Tällöin tuntuu siltä,
että neuvot ovat suunnattu hieman yksinkertaisille ihmisille.
Gibran eli aistivoimaista runoilijan ja mystikon elämää,
keinuen jatkuvasti kaaoksen reunalla pitääkseen inspiraationsa vahvana. Hän
kuolikin 48-vuotiaana maksakirroosiin. En tiedä, voiko tällainen ihminen olla
kovin esikuvallinen viisauden opettaja. Profeetta ei kuitenkaan ole huonoimpia
viisauskirjoja joita olen lukenut. Jotain kertoo sen valtava suosio
käännöksineen ja miljoonine myytyine painoksineen. Kirja oli merkittävä myös
60-luvun vastakulttuurille ja siitä ponnistaneelle new age-liikkeelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti