Suhteeni rituaaleihin on hyvin kompleksinen. Olen aina
pitänyt kirkonmenoja piinaavana kidutuksena, jäykistyneenä patsasteluna, jonka
merkitystä harvat enää miettivät kovinkaan syvällisesti; mielestäni
tapakristityt ihmiset ovat pystyyn kuolleita muumioita, jotka ovat menettäneet
kykynsä mitenkään pohtia tai kokea eri tasoilla elämän merkityksellisyyttä
sitoessaan elämänsä käännekohdat rituaaleihin, joiden sisältö on heille
merkityksetön.
Toisaalta zenissä on, varsinkin yhteisöllisissä harjoituksen
muodoissa, rituaaleilla on tärkeä osa. Näin ainakin, jos itse meditaatio
nähdään rituaalina. Tätähän se joidenkin määritelmien mukaan on. Zendolla ja
retriiteillä harjoitettaessa mukana on jonkun verran muitakin rituaaleja.
Niiden merkityksestä ja välttämättömyydessä on omissa zen-ympyröissäni
keskusteltu jonkun verran.
Vaikka rituaalit tuntuisivat välillä pitkäveteisiltä ja
merkityksettömiltä, voi niiden harras ja keskittynyt suorittaminen vahvistaa
merkityksellisyyden tunnetta ja uskoa harjoitukseen. Zen-meditaatiossa voi myös
yhden näkökulman mukaan nähdä tavoitteena nähdä sellaisen orientaation ja
mielentilan tavoittelu, missä kaikki päivittäinen toiminta arjessa on osa
harjoitusta. Zazen on esimerkki rituaalista, joka on enemmänkin harjoitus –
jonka tavoitteena on ihmisen kehittyminen.
Olen nyt lukenut kokonaan Aleister Crowleyn koottuja
suomeksi käännettyjä kirjoituksia sisältävän kirjan Uuden aikakauden profeetta.
Kirjoitin jo Lain kirjasta, mikä sisältää Thelema-uskonnon perusteet. Loput
kirjoituskokoelmasta sisältävät Lain kirjaa syventäviä kirjoituksia, sekä
uskonnon rituaaleja kuvaavia tekstejä.
Crowleyn uskonto oli synkretistinen, se sisällytti itseensä
elementtejä theravada-buddhalaisuudesta, vedalaisesta joogasta ja
seremoniallisesta magiasta. Crowley korosti asenteensa tieteellisyyttä: heti
alussa hän kehoittaa suhtautumaan rituaaleihin kuin tieteellisiin kokeisiin ja
kirjoittamaan ”koeolosuhteet” ja niiden tulokset huolellisesti ylös. Hän myös
sanoo, että jumalien, henkien, sfäärien ynnä muun yliluonnolliseksi koetun
olemassaolo tai olemattomuus on epäolennaista. Tiettyjen asioiden suorittamisella
vain on tiettyjä seurauksia.
Crowleyn mukaan harjoitusten suorittamisesta saatavat hyödyt
ovat lähinnä mielen horisontin laajentaminen ja mielen hallinnan kasvattaminen.
Ennen monimutkaisempia harjoituksia hän kuvailee yksinkertaisempia
harjoituksia, kuten fyysisen selvännäköisyyden kehittäminen tarot-korttipakan
avulla, erilaisten jooga-asanoiden muodostaminen ja hengityksen säätely.
Crowleyn kuvailemat harjoitukset ovat välillä hyvinkin
ankaria. Alustavissa harjoituksissa hän neuvoo ajatuksien hallintaa mielikuvien
harjoittamisen avulla ja oman fysiikan rajojen testaamista. Harjoittajan
edistyessä kilvoittelu käy entistä ankarammaksi: hän esimerkiksi kehottaa
välttämään jonkun yleisen sanan kuten ”ja” tai ”mutta” käyttämistä viikon ajan
tai pidempään. Jos huomaa rikkoneensa harjoitusohjetta vastaan, on viillettävä
itseään ranteeseen partaterällä. Samoin hän kehottaa toimimaan esimerkiksi
fyysisten liikkeiden ja ajatusten harjoittamisen suhteen.
Crowleyn harjoitteiden pointti on minusta selkeä ja
ymmärrettävä, jossain määrin jopa hyväksyttävä ainakin aluksi. Hän neuvoo,
miten kehitetään mielenlujuutta ja keskittymiskykyä. Kurinalaisuudesta on monia
henkisiä ja käytännöllisiä hyötyjä. Loput harjoitteet ovat kuitenkin
mystisempiä, ja niiden pointtia on vaikeampi hyväksyä näin skeptikkona. Uuden
ajan profeetassa kuvaillaan erilaisia henkien kutsumis- ja
karkoittamisrituaaleja, okkultismissa yleisiä pentagrammirituaaleja,
astraaliprojektiota ja lopuksi thelemiittien tärkeimpiä messuja. Nämä rituaalit
ovat jossain määrin kiehtovia, mutta tuntuu vaikealta uskoa niiden tehoon ja
merkitykseen. Ehkä rituaaleja pitäisi vain alkaa harjoittamaan, mutta se tuntuu
vaikealta askeleelta otettavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti