Olin nuorempana usein kirjoitusmanian vallassa. Pidin
päiväkirjaa 15-vuotiaasta asti; aluksi kirjoitin siihen päivieni tapahtumista,
myöhemmin tekstit muuttuivat analyyttisemmiksi ja introspektiivisemmiksi.
Tuntui tärkeältä kirjoittaa ylös ajatukseni ja ihmisten ja ilmiöiden
aiheuttamat reaktiot. Nyt näen tämän olleen osa henkistä kehitystäni, vaihe
joka päättyi joskus kolmannen vuosikymmeneni puolivälissä. Nykyisin tunnen,
että jos alkaisin taas kirjata ylös ja vatvoa ajatuksiani, veisi se
mielenterveyteni huonoon suuntaan.
22-vuotiaana koin ensimmäisen suuren mielenterveydellisen
kriisin, joka liittyi suuriin paineisiin opiskeluissa ja työelämässä. Vappuna
2006 rankan juopottelun ja monen vuorokauden valvomisen jälkeen otteeni
todellisuudesta heikkeni vakavasti. En pystynyt kunnolla kertomaan mitä noiden
vuorokausien aikana oli tapahtunut, pääni täyttyi erilaisista muistoista,
joista kaikki eivät mitenkään keskinäisen ristiriitaisuutensa takia voineet
olla totta. Olin äärimmäisen ahdistunut ja kärsin deja-vusta; tunsin, että olin
nähnyt ennalta asiat, jotka minulle tapahtuivat. Kun makasiinit pian vapun
jälkeen paloivat, tunsin vahvasti, että olin vapun juhlinnassa ennustanut tuon
tuhopolton. Kun Helsingin taivaalle kohosi tumma savupilvi, tunsin maailmanlopun
olevan alkamassa.
Seuraavana kesänä en tehnyt juurikaan töitä. Roikuin
tyttöystäväni asunnolla ja täytin vihkoja ja lehtiöitä kirjoituksilla. Sanat ja
ajatukset tuntuivat tulevan päähäni kuin itsestään, ikään kuin vastaanottaisin
ne joltain taholta itseni ulkopuolelta. Osa tekstistä oli puhetta, jonka koin
muistavani minulle kerrotun vapun juhlinnan aikana. Teemoista, jotka
vaikuttivat hyvin epätodennäköisiltä edes opiskelijabileissä puhuttavaksi.
Mieleni oli hajonnut ja kirjoitin itselleni uudestaan maailmankuvan alkaen
descartesilaisittain perusteluista ulkomaailman olemassaololle. Nyt luettuna
nuo tekstit ovat hyvin mielenkiintoisia, mutta jokseenkin naiivin tuntuisia.
Olen nyt lukenut Aleister Crowleyn alkuperäisiä
kirjoituksia. Niitä on suomennettuna julkaissut Thelema Julkaisut Oy.
Ilmeisesti Suomessakin on järjestäytynyttä, Crowleyn oppeihin perustuvaa
kulttitoimintaa; Ordo Templi Orientiksella on ainakin suomenkieliset nettisivut,
jotka tosin sisältävät hyvin vähän materiaalia ja vaikuttavat keskeneräisiltä.
Olen tähän mennessä lukenut Lain kirjan ja Crowleyn siihen
myöhemmin kirjoittaman esipuheen. Lain kirja oli perusteena Crowleyn
aloittamalle Thelema-uskonnolle. Hän kertoo sen syntyneen Kairossa 1904 Kolmen
päivän aikana; Crowleyn mukaan Aiwaz-niminen henkiolento saneli sen hänelle.
Lain kirja koostuu numeroiduista lauseista hieman kuin
Raamattu. Suomennettuna se vaikuttaa välillä hieman sekavalta; lauseet eivät
aina etene loogisesti ja paikoitellen on vaikea ymmärtää, mikä joidenkin
teesien pointti ja merkitys asiayhteydessään on. Crowleyn esipuhe selventää
hyvin tekstin juonta.
”Suuren pedon” mukaan Lain kirjassa on saneltuna uuden ajan
logos. Oikea oppi uudelle maailmalle, uusi taso ihmiskunnan henkisessä
kehityksessä, jonka tunnuslauseena olisi ”Do what thou wilt”, tee mitä tahdot.
Crowley oli huumeiden käyttäjä ja sotki päätään sekoilemalla
vapaan seksin ja okkultististen rituaalien parissa. Ei olisi epätodennäköistä,
jos hänen vastaanottamansa sanoma olisi ollut mielenterveyden häiriöön
liittyvää oman alitajunnan tuotosta. Automaattikirjoitus on esoteerisissa ja
vaihtoehtoisissa, mielen salattuja puolia luotaavissa piireissä suosittu
menetelmät. Surrealistit ja psykoanalyytikot etsivät sen avulla keinoa saada
kontakti alitajuntaan, okkultistit yhteyttä henkimaailmaan hieman samalla
tavalla kuin ouija-laudan avulla harjoitetun spiritismin kautta.
Lain kirja ei tunnu siinä määrin - Crowleyn henkilöhistorian
ja persoonan pinnallisesti tuntevalle – hänelle epätyypilliseltä tekstiltä,
että olisi syytä olettaa sen olevan jotain muuta kuin hänen oman mielensä
tuotetta. Teksti sisältää satanistisia sofismeja ja nokkelia okkultistisia
sanaleikkejä. Kirja on siinä määrin mielenkiintoinen ja syvällinen, että palaan
sen analysointiin varmaankin myöhemmin. Näin alustavasti arvioni sen synnystä
on, että Crowley oli jonkinlaisen ekstaattisen inspiraation vallassa, ja hänen
tuotoksensa yllätti nerokkuudellaan hänet itsensäkin niin, että se tuntui
olevan jonkin ulkopuolisen voiman tuotosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti