Carl Jung on okkultisteille ja esoteerikoille tärkein
psykoanalyysin edustaja. Sveitsiläinen, vuodesta 1875 vuoteen 1961 elänyt
analyyttisen psykologian perustaja on vaihtoehtoisia näkökulmia mieleen
etsiville ihmisille luonteva vaihtoehto, koska hänen näkökulmansa ihmisen
psyykkeeseen oli lähtökohdiltaan henkinen. Jung ei tutkimuksissaan rajoittunut
pelkästään kliiniseen tutkimustietoon, vaan tutki myös avoimesti erilaisia
uskontoja idästä ja lännestä, taidetta, filosofiaa, alkemiaa ja astrologiaa.
Jung erosi ajattelussaan Freudista siinä, että Jungin
mielestä seksuaaliteoria oli liian ahdas selittämään ihmisen psyykkisen
energian toimintaa. Hänen mielestään tiedostamattomia prosesseja hallitsivat jo
vanhoista myyteistä tutut arkkityypit, symboliset persoonan mallit, jotka ovat
esiintyneet esimerkiksi kansantaruissa jo tuhansia vuosia. Jungin mielestä
ihmisen psyyken toiminta näkyi tarinoissa, joita he toisilleen kertoivat ja
hänen käyttämissään symboleissa. Ei olekaan ihme, että jungilainen psykologia
on ollut tärkeää vaikkapa Hollywoodin tarinankertojille, jotka hyödyntävät
kollektiivisia symboleita ja tarinarakenteita.
Jung näki, että modernina aikana järjen ja tieteellisen
tiedon korostaminen oli erottanut ihmisen hänen tiedostamattomista psyyken
prosesseistaan, mikä johti itsetuntemuksen kapenemiseen ja esimerkiksi
neuroosien kaltaisiin psyykkisiin ongelmiin. Jungin mielestä arkkityypeissä
näkyi tietoisuuden toiminta. Ne eivät olleet ihmisen keksintöä vaan kuvasivat
ihmisen psyyken ikiaikaisia rakenteita. Tässä Jung toi esiin kollektiivisen
alitajunnan käsitteen, joka tarkoitti alitajunnan piirteitä, jotka olivat
yhteisiä ihmisille kaikkialla maailmassa eri kulttuureissa.
Olen nyt lukenut Jungin kirjan Man and his Symbols. Se
ilmestyi 1960-luvun alussa jääden viimeiseksi kirjaksi, jonka tekemisessä Jung
oli itse mukana. Hän kirjoitti kirjan ensimmäisen luvun ja oli mukana
toimittamassa muita, hänen perustamaansa suuntausta edustavien tutkijoiden
kirjoittamia lukuja.
Kirja on tehty kansantajuisesti, lähtökohtana Jungin
ajattelun tuominen suurille massoille ymmärrettävään muotoon. Se käsittelee
runsaasti erilaisia symboleita ja arkkityyppejä unissa ja taiteessa.
En ole sinällään kovin kiinnostunut jungilaisesta
psykoanalyysistä psyyken hoidon muotona. Mielestäni se keskittyy liikaa uniin.
Niitä pidettiin psykoanalyysin syntyaikoina tärkeimpänä tienä tiedostamattoman
tavoittamiseen, mutta nykytiedon valossa ne eivät välttämättä ole sellaisessa
asemassa ihmisen psyykessä kuin silloin uskottiin. En myöskään usko
kollektiivisen alitajunnan olevan rakenteiltaan biologinen ja synnynnäinen,
vaan kulttuurisidonnaisempaa. Etenkin Jungin näkemykset sukupuolesta ja
sukupuolirooleista tuntuvat nykyaikaista yhteiskuntatiedettä opiskelleelta
essentialistisilta ja auttamattoman vanhentuneilta.
Okkultistille jungilaisuus tarjoaa kuitenkin hyvän työkalun
symboleiden ja niihin liittyvän filosofian analysointiin. Monet hänen
käsitteistään johtuvat suoraan okkultistisesta filosofiasta ja tarjoavat
rationaalisen selityksen niiden merkitykselle. Jungin mukaan ulkoisen ja sisäisen
todellisuuden välillä on vahva yhteys, ja tämän näkökulman pohjalta pystyisi
mielestäni harjoittamaan monenlaista symbolista ja ritualistista toimintaa.
Vaikka hänen ajattelunsa, niin kuin kaikki psykoanalyysi, kertonee enemmän
kulttuurista jossa sen harjoittajat kasvoivat kuin ihmisen psyyken
ikiaikaisista rakenteista, on se äärimmäisen mielenkiintoista ja laaja-alaista.
Uskon, että se tulee tarjoamaan lähtökohdan teoreettiselle pohjalle okkultismin
opiskelussani ja harjoittamisessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti