Tietoteoreettisella idealismilla on nykyisin filosofiassa tai tieteen maailmassa hyvin vähän puolustajia. Jokapäiväisessä kielenkäytössä sanalla on totuttu tarkoittamaan ihanteellisuutta ja tinkimättömyyttä, mutta filosofiassa käsite tarkoittaa jotain aivan muuta: käsitystä, että todellisuus on perimmäiseltä olemukseltaan henkinen.
Kirjailijanimellä Jonathan Black paremmin tunnettu Mark Booth on yksi nykyajan harvoista näkyvistä ja tieteellisen taustan omaavista idealismin puolustajista. Booth on opiskellut Oxfordin yliopistossa filosofiaa ja teologiaa. Hän on työskennellyt pitkään kustannusmaailmassa ja noussut myöhemmin julkisuuteen ja best seller-listoille kirjoillaan The Secret Historyof the World, joka käsittelee maailmanhistoriaa salaseurojen näkökulmasta katsottuna ja The Sacred History – How angels, mystics and higher intelligence made our world, jonka lukemisen olen juuri aloittanut.
The Sacred History käsittelee yliluonnollisen osuutta maailmanhistoriassa aina maailman synnystä nykymaailmaan. Siinä Booth tulkitsee maailmanuskontoja ja mytologisia tarinoita esittäen kuvauksen maailmanhistoriasta, jossa henki on ollut alkuunpaneva ja vaikuttava voima. Booth näkee mystikot ihmiskunnan silminä henkiseen maailmaan, joka on limittäinen materiaalisen maailman kanssa, mutta näkymätön mystista visiota omaamattomille ihmisille.
Booth lähtee liikkeelle maailman synnystä, alusta jolloin ei ollut aikaa, avaruutta eikä materiaa. Tiedemiesten mukaan tuolloin ei ollut muuta kuin ei-mitään, mutta Boothin mukaan maailmankaikkeus koostui tuolloin jumalan mielestä. Luominen lähti liikkeelle siitä, kun jumala alkoi ajatella. Jumalan ajatusten aallot koostuvat miljoonista enkeleistä, jotka vähitellen muodostavat maailmankaikkeuden, kaiken sen materian ja hengen jonka ympärillä elämme ja josta maailmamme on kehittynyt. Booth näkee ajatukset elävinä olentoina, joilla on tietynasteinen itsenäinen olemassaolo ja elämä; hän huomioi, että pohjimmiltaan kaikki rukoilevat ihmiset uskovat jollain tavalla tähän käsitykseen.
Maailman kulttuureissa ja uskonnoissa on useita erilaisia kuvauksia maailman synnystä tai luomisesta. Booth ei kirjassaan oikeastaan perustele, miksi hän uskoo tähän tietynlaiseen mytologiaan aiheesta. Heti alusta alkaen käy selväksi, että tämä ei ole tiukkoja kriteereitä täyttävä tieteellinen tai filosofinen teos; tekstissä ei ole juurikaan lähdeviitteitä ja Booth ei perustele metodologiaansa, sitä, miksi hän on päätynyt tietynlaisiin tulkintoihin tai valinnut tulkittaviksi tietyt mytologiat tai tarinat. Ehkä tässä näkyy juuri Boothin perimmäinen idealismi: hän uskoo mielen ja ajatusten absoluuttisuuteen ja ensisijaisuuteen. Jos Mark Boothin mielessä on syntynyt ajatuksia, joissa maailmanhistoria on edennyt tietyllä tavalla, täytyy tuon tarinan olla totta absoluuttisella tasolla ja hänen ajatuksensa riittävät siitä todisteeksi. Ensimmäisessä luvussa Booth puolustelee tulkintaansa kertoen saaneensa sille tukea keskusteluissaan erään mystikon kanssa, joka on keskustellut enkelten kanssa koko elämänsä ja konsultoinut enkeliasioissa jopa Roomaa ja Dublinilaisen yliopiston teologian laitosta.
Myytit ovat sitä, millaisina ne meille tällä hetkellä näyttäytyvät, ja niiden merkityksessä on kyse siitä, miten ne tulkitaan – näille asioille on vaikea antaa absoluuttista, subjektiivisuudesta vapaata merkitystä. Täten Boothin metodi on tietyllä tasolla hyvinkin perusteltu. Olen aina ollut kiinnostunut idealismista ja sen puolesta esitetyistä argumenteista, ja Boothin kirja tarjonnee kevyen ja viihdyttävän lähestymistavan aiheeseen ja mytologioihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti