Henkiset piirit, etenkin new age-liike, tuntuvat janoavan tieteeltä vahvistusta sanomansa pätevyydelle. Monet uuden henkisyyden suuntaukset esiintyvät mielellään tieteellisinä koulukuntina, joiden opit ovat vain niin kehittyneitä, ettei valtavirtatiede ole vielä niitä tunnustanut. Myös oppiarvot ovat arvokasta symbolista pääomaa henkisyyden kentällä; jos lääkäri tai jonkun muun alan tohtori puhuu asioita, jotka tuntuvat vahvistavan henkisten piirien näkökulmia, nostetaan hänet jalustalle ja sanomisiaan käytetään todisteena omien uskomusten tieteellisyydestä – vaikka tiedemiehen sanoma ei liittyisi hänen oppialaansa tai perustuisi tieteelliseen tutkimukseen.
Yksi tällaisista puoskareista on kirjan Becoming Supernatural (suomennettu nimellä Yliluonnolliseksi) kirjoittaja Joe Dispenza. Kirjan kannessa Dispenzan nimen edessä on näkyvästi lyhenne DR; hän on lääkäri, tosin kiropraktikko eikä vaikkapa neurologi, jolloin hänen koulutuksensa liittyisi enemmän asioihin, joista hän puhuu. Tämä ei kuitenkaan tunnu haittaavan hänen seuraajiaan. Dispenzan kirja on keikkunut best seller-listojen kärjessä ja hän on mittavan henkisen liikkeen keulakuva. Dispenza järjestää opetuksiinsa liittyviä maksullisia työpajoja ympäri maailman eksoottisissa kohteissa ja puhutaan, että hän on monimiljonääri. Tietoja gurun henkilökohtaisesta elämästä on kuitenkin niukasti saatavilla. Hänestä ei ole edes artikkelia wikipediassa, mikä best seller-kirjailijan kohdalla on hyvin epätavallista ja kertonee hänen lakimiesarmeijansa vaikutusvallasta. Ainakin se tiedetään, että Dispenza on hyvin varakas.
Aloitin kirjan lukemisen positiivisten odotusten siivittämänä. Hyvä ystäväni O oli suositellut sitä, ja pinnallisten esittelyjen perusteella sen sanoma vaikutti mielenkiintoiselta – yhdistelmältä buddhalaisuudestakin vaikutteita saanutta henkisyyttä ja kovaa tiedettä. Odotin sisällön olevan parhaimmassa tapauksessa jonkinlaista mystiikkaa, jossa herätetään ihmisiä tiedostamaan tavallisuudessaan piilevä jumalaisuus ja yhteys kaikkeen universumiin.
Jo johdanto kuitenkin loi skeptikon naamalle märän rätin. Heti toisessa lauseessa kerrotaan esimerkkinä yliluonnollisuuden saavuttamisena taistelulajien mestarista, joka eli yli 250 vuotta.
Dispenzalle henkinen kehitys ei ole hengen ja luonteen kehittämistä, vaan biologisen organismin – ruumiisi – virittämistä saavutuksiin, joita normaali luonnontiede pitää ihmiselle mahdottomana. Hänen oppinsa takana on kyllä nähtävissä joitain oppeja, joilla on taustaa buddhalaisuudessa ja muissa vanhoissa henkisissä perinteissä. Dispenza kuitenkin kääntää vanhat käsitteet kvasitieteellisiksi new age-saduiksi. Mikä buddhalaisille on tyhjyyttä ja siitä kokemuksellisen otteen saamista on Dispenzalle kvanttitasolle siirtymistä ja yhtenäisessä kentässä vaikuttamista. Hänen harjoituksensa sisältävät muun muassa selkäydinnesteen nostamista aivoihin alaselän lihaksia supistamalla ja chakroihin, joista hän puhuu kehon energiakeskuksina, vaikuttamista tavoitteena säteillä näkymätöntä valoa ja saada käpylisäke herättämällä universumilta viestejä, jotka se välittää tavallisille aistinelimille näkymättömillä ja saavuttamattomilla taajuuksilla
Dispenzan ideologia on perinteisten, Näin saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa – self help-oppaiden viesti menestyksen tavoittelusta ja tahdon vahvistamisesta. Hänen kertomuksissaan kirjan oppien toteuttamisella saavutetusta menestyksessään toistuvat menestyminen liike-elämässä ja suurien rahasummien saavuttaminen.
Kirjan pseudotieteelliseen retoriikkaan kuuluu tieteellisiltä kuulostavien käsitteiden, kuten informaatio ja energia, käyttäminen yleiskäsitteinä, joilla ilmiöiden toiminta selitetään ja perustellaan harjoitusten vaikuttavuus. Dispenza vetoaa myös joihinkin tutkimuksiin, jotka vaikuttavat jo ensi näkemältä erittäin epäilyttäviltä tieteellisyytensä ja toistettavuutensa suhteen. ”Tieteellisiä” käsitteitä käytetään tarpeeksi yleisellä ja luovalla tasolla, jotta Dispenzan ei tarvitsisi kuvata tarpeeksi yksityiskohtaisella fysikaalisella tai kemiallisella tieteellisellä tasolla miten hänen teoriansa toimivat – joka olisi luultavasti mahdotonta. Uskomaan taipuvaiselle ja vähän koulutetulle lukijalle ne kuitenkin luonevat vaikutelman tieteellisestä tekstistä. En ole kovinkaan perehtynyt luonnontieteisiin, mutta silti näin Dispenzan väitteiden epätieteellisyyden ja perustelemattomuuden.
Dispenza on kirjoittanut myös kirjan nimeltään You Are the Placebo, Sinä olet lumelääke. En ole lukenut kyseistä teosta, mutta sen otsikko kertonee millä tavalla hänen opetuksiinsa kannattaa suhtautua, jos haluaa nähdä ne positiivisessa valossa. Uskon, että Dispenzan opetuksista on ollut apua monille ihmisille. Monet hänen harjoituksensa ovat jonkinlaisia kehitelmiä buddhalaisesta meditaatiosta, jonka on aidosti tieteellisesti todistettu lisäävän terveyttä ja hyvinvointia. Huonosti voiville ja sairaille ihmisille on hyväksi, jos heille tarjotaan työkaluja, joiden avulla he voivat edistää terveyttään. On varmasti mukavaa tuntea värähtelevänsä ja säteilevänsä muita korkeammalla tasolla ja kokea olevansa yliluonnollinen. Tässä auttaa, jos opetukset tarjotaan tieteelliseltä vaikuttavassa paketissa. Itse en kuitenkaan pidä maallista menestystä merkkinä henkisestä kehittyneisyydestä, ja tieteen vääristäminen oman sanoman pönkittämiseksi saa minut voimaan pahoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti