Islamin vastustamisella on pitkät perinteet Euroopassa.
Tällä on ymmärrettävät historialliset syynsä, ovathan eurooppalainen
kristinusko ja islam taistelleet pitkään samoista alueista. Niillä on yhteisiä
pyhiä paikkoja Lähi-Idässä ja välillä laajentumishaluinen islamilainen maailma
on ulottanut valloituksensa Euroopan mantereelle saakka. Nykyisin asia on
tunnetusti pinnalla islamilaisen terrorismin muodostaessa monien mielestä
suurimman uhan länsimaiden turvallisuudelle. Islamofobia on uuden
eurooppalaisen oikeiston merkittävin uhkakuva ja olemassaolon oikeutus;
maahanmuutto islamilaisista maista nähdään uhkana oikealle – valkoiselle ja
kristitylle – eurooppalaisuudelle.
Manly P. Hall on Secret Teachings of all Ages-kirjassaan omistanut
yhden luvun kokonaan islaminuskon käsittelylle. Ennen kuin luin kyseisen luvun
oletin, että Hall käsittelisi siinä islamin mystisiä haaroja, kuten
sufilaisuutta, tai islamiin liittyvää symboliikkaa, kuten hän on tehnyt
kristinuskoa käsittelevissä luvuissa.
Hall ei kuitenkaan islamia esitellessään poikkea uskonnon
valtavirran pääpiirteitten esittelystä. Vielä tätäkin yllättävämpää on, että
Hall näkee muhamettilaisuuden positiivisessa valossa ja omistautuu puolustamaan
uskontoa sitä kohtaan yleisesti esitettyjä ennakkoluuloisia väitteitä vastaan.
Hall näkee Muhammedin olleen, vastoin ennakkoluuloja, jopa
esimerkillisen hyveellinen persoona. Hän oli vaatimaton, ahkera ja
kultivoitunut. Hän eli kuin tavalliset ihmiset, hyväksyi nöyränä jumalan
tahdon, eikä ylpeillyt sotilaallisten voittojensa tuomalla kunnialla. Profeetta
huolsi itse vaatteensa, vihasi valehtelua eniten maailmassa ja istui usein
aterialla palvelijoidensa kanssa ja kuolinvuoteellaan vapautti kaikki orjansa.
Nykyisin islamofobien yleinen syyte islamin profeettaa
vastaan on, että hän oli pedofiili, jolla oli haaremi. Hall kuitenkin korostaa,
että tiedot Muhammedin puheista hänen elämänsä aikana eivät tue väitteitä hänen
naisvihamielisyydestään. Hän myös korostaa, että islamin perustajan haaremi oli
pieni verrattuna raamatun viisaiden kuninkaiden Daavidin ja Salomonin
vastaaviin.
Hall puolusti Muhammedia, koska hänen mielestään hänen
oppinsa ilmensi ikiaikaista oppia, mysteerejä jotka olivat kaikkien suurien
filosofisten, uskonnollisten ja eettisten järjestelmien takana. Hän näki, että
profeetan on jollain tavalla täytynyt olla yhteydessä ikiaikaisten mysteerien
opettajien kanssa, joko fyysisessä maailmassa tai näkymättömässä
todellisuudessa.
Hall vetää yhteen hänelle tärkeiden oppisuuntien
yhtenäisyyttä viittaamalla vanhaan taruun Feeniks-linnusta, joka nousee
siivilleen uudestaan aina kuuden sadan vuoden välein. Ensimmäisenä, kuusisataa
vuotta ennen Kristusta oli Pythagoras salaisine oppeineen. Kuusisataa vuotta
Jeesuksen jälkeen tuli Muhammed. Tämän jälkeen tulleet ”profeetat” ovatkin
hieman kyseenalaisia: Hall rinnastaa Tsingis Khanin ja Napoleonin suuriin
henkisiin opettajiin. Tämä tuntuu väkinäiseltä keinolta tukea argumenttia joka
perustuu vanhaan taruun.
Hallin kirjassa häiritsee se, että hän jatkuvasti vetoaa
yhteiseen oppiin, joka on lähes kaikkien hänen esittelemiensä oppisuuntien ja
koulukuntien taustalla, mutta ei missään vaiheessa tarkemmin kerro, mikä tämä
oppi on. Hall vetää usein satunnaisilta tuntuvia yhtäläisyyksiä asioiden
välille, mutta ei kokoa yhteen, mikä on se yhteinen muinainen oppi, joka
salaseurojen kautta on välittynyt nykymaailmaan asti.
On kunniaksi Hallille, että hän puolusti islamia
ennakkoluuloja vastaan. Mielestäni tuon uskonnon ja kulttuurin suurimmat
saavutukset ovat niitä, mitä Hall käsittelee vain lyhyesti. Euroopan eläessä
pimeintä keskiaikaa islamilainen kulttuuri kukoisti, ja heidän tieteensä tuotti
monia keksintöjä, jotka olivat edellä aikaansa ja eurooppalaista kulttuuria.
Islamin henkisestä annista en ole niin vakuuttunut. Kristinuskon tavoin se on
tuottanut joitain vakuuttavia ajattelijoita ja mystikoita, mutta myös paljon
sotaa ja terroria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti