Nuorena olin hyvin kiinnostunut Pohjois-Amerikan
intiaaneista ja heidän kulttuuristaan. Luin paljon kirjoja jotka sijoittuivat
villin lännen valloituksen aikaan; mielestäni parhaat niistä kuvasivat noita
tapahtumia alkuperäisasukkaiden näkökulmasta, heidän ahdinkoaan ymmärtäen.
Intiaaneilla oli monessa mielessä hyvin kehittynyt
kulttuuri. He olivat sopeutuneet elämään symbioosissa luonnon kanssa sitä
kunnioittaen ja palvoen. Ennen kuin Euroopasta tulleet valloittajat tuhosivat
heidän elinolonsa vaikuttaa siltä, että intiaanit elivät tilassa, jossa Max
Weberin kuvaama moderniin kuuluva lumouksen katoaminen ei ollut vaikuttanut
elämän taianomaisuuden tuhoten.
Manly P. Hall on Secret Teachings of All Ages-kirjassaan
omistanut yhden luvun Amerikan intiaanien symbolismille. Hän keskittyy lähinnä
Pohjois-Amerikan intiaanien kulttuuriin - Hallin mielestä Etelä-Amerikan
intiaanit kulkivat uskonnoissaan vasemman käden mustan magian polkua. Hall
lienee järkyttynyt kertomuksista Inkojen ja muiden Amerikan eteläisen mantereen
intiaanikansojen uskonnollisiin seremonioihin kuuluvista ihmisuhreista.
Mielestäni aiheen rajaus on kuitenkin liian jyrkkä ja osoittaa tietämättömyyttä
- Monilla Etelän intiaanikansoilla oli kulttuureja, jotka kehittyneisyydessään
vetivät vertoja Eurooppalaiselle tuon ajan sivilisaatioille. Esimerkiksi
Mayojen astronominen ja astrologinen tietämys oli hyvin kehittynyttä ja
tarjoaisi esoterian opiskelijalle paljon mielenkiintoista materiaalia tutkittavaksi.
Hall puhuu ihailevaan sävyyn siitä, miten intiaanien
maailmaa kansoittivat erilaiset henget, jotka liittyivät luontoon, paikkoihin
ja tilanteisiin. He elivät hänenkin mukaansa sopusoinnussa ympäristönsä kanssa.
Hän kuitenkin puhuu koko Pohjois-Amerikan intiaanien uskonnoista niin kuin ne
olisivat tärkeimmiltä piirteiltään saman kaltaisia, unohtaen heimojen
kulttuurien moninaisuuden. Hän myös,
tyylilleen uskollisesti, etsii tuosta piirtämästään kuvasta yhteneväisyyksiä kuvaamaansa
suureen oppiin, joka oletetusti on kaikkien suurien uskontojen ja oppien
takana. Puheesta Hallin kuvaamasta
ilmiöstä tulee taas puhetta Hallista.
Nykyisten tietojen
mukaan Pohjois-Amerikan intiaaneilla oli hyvin erilaiset uskonnot, mutta niissä
oli kuitenkin tiettyjä yhteisiä piirteitä. Tällainen oli esimerkiksi usko
Suureen Henkeen, universaaliin ja kaikkitietävään olentoon, joka tulee melko
lähelle kristillistä jumalan käsitettä.
Lisäksi lähes kaikki heimot uskoivat rinnakkaiseen maailmaan taivaalla,
vierailuihin kuolleiden maassa ja erilaisiin pyhiin esi-isiin, jotka usein
liittyivät heimojen luomismyytteihin.
Intiaanien läheisestä yhteydestä luontoon kertoo, että
monien heidän myyttiensä keskeisiä henkilöitä ovat eläimet. Tarinoissa ihmisillä on läheinen suhde muihin
lajeihin, he saattavat jopa mennä
naimisiin eläimien kanssa. Yksi teema on muodonmuutos ihmisestä eläimeksi tai
toisin päin. Useissa tarinoissa eläimet kasvattavat ihmislapsia - teema, joka kieltämättä on melko
universaali ja josta löytyy esimerkkejä paljon muidenkin mantereiden
tarustoissa ja mytologioissa.
Mielestäni mielenkiintoinen esimerkki okkultistiseksi
kuvailtavissa olevasta liikkeestä
intiaanien keskuudessa oli henkitanssi. Henkitanssi levisi 1889-1890 useiden Pohjois-Amerikan
heimojen keskuuteen. Tanssin, jota harjoitettiin lähes päättymättömissä
seremonioissa, päällimmäinen tarkoitus oli saada yhteys vainajien henkiin.
Valkoiset kuitenkin tulkitsivat liikkeen vaaralliseksi ja kapinalliseksi
kansankiihotukseksi. Sanomalehdet levittivät hysteeristä moraalipaniikkia joka
johti lopulta Wounded Kneen verilöylyyn, jossa valkoiset sotilaat surmasivat
150 puolustuskyvytöntä lakota-intiaania, joiden he epäilivät valmistelevan
kapinaa Yhdysvaltojen hallitusta vastaan.
Amerikan alkuperäiskansojen mytologioista ja symboleista
riittäisi tutkittavaa ja kerrottavaa hyvinkin paljon. Hall on esimerkki huonosta etnosentrisestä
lähestymistavasta vieraan kulttuurin tutkimiseen, josta yliopiston
antropologian tunneilla varoitettiin. Jos ja kun perehdyn heidän
kulttuureihinsa paremmin, voisi olla paikallaan vaikka lukea joitain heidän
eepoksiaan tai uskottavampien tutkijoiden tekemiä kirjoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti