Kristinuskon symboli on muinainen kidutusväline. Jostain
syystä jumala ei voinut noin vain antaa ihmisille anteeksi heidän syntejään,
vaan hän koki tarpeelliseksi järjestää maassa ihmisten keskuudessa näytelmän,
missä hän poikansa Jeesuksen kautta tulee lihaksi ja joutuu petetyksi ja
tuomituksi kärsien tuskallisen kuoleman, joka kuitenkin on tarpeellinen syntien
lunastamiseksi. En edes lapsena kokenut tuota kertomusta mitenkään kovin
järkevänä – miksi kaikkivoivan jumalan pitää olla tuollainen draamakuningas,
eikä hän voi tuosta vaan antaa syntejä anteeksi. Aikuisena narratiivissa on
kuvottanut kärsimyksen ylevöittäminen ja ihailu, mikä raamatun kautta on
syöpynyt länsimaiseen kulttuuriin ja varmaankin ollut historiassa monen ikävän
asian takana.
Manly P Hall esittelee Secret Teachings.. –kirjassaan laajalti
ristiin liittyvää symboliikkaa ja mytologiaa. Hän menee ensin raamattuakin
syvemmälle raamatullisuuteen väittäen, että puu, josta tehtiin Jeesuksen
roikuttamiseen tarkoitettu risti, oli peräisin aina Eedenin puutarhan elämän
puusta, johon Aatamin veri ja henki yhdistyi, ja jonka siemenet kulkeutuivat
Nooan arkkiin ja lopulta Jerusalemiin.
Tämän rohkean aloituksen jälkeen Hall ryhtyy kuitenkin myös
purkamaan myyttejä. Hän oli tietoinen, ettei risti ollut kristinuskon
yksinoikeus, vaan esiintyi laajalti muissakin uskonnoissa ja kuului jo
varhaisten pakanoiden symboliikkaan. Kuten muidenkin käsittelemiensä aiheiden
kanssa, hän yhdistää kaikki uskonto- ja oppikunnat ja okkultismin suunnat
perimmäiseen filosofiaan, joka periytyy aina myyttisestä alkuhämärästä asti.
Ristiä käsittelevään kappaleeseen Hall pystyy yhdistämään vielä palaneen
Aleksandrian kirjaston; hänen mukaansa antiikin ihmiset ymmärsivät paremmin eri
uskontojen ja perimmäisen filosofian yhteyden, mutta tämä tietous katosi
Aleksandrian kirjaston palaessa.
Nykytiedon (varmistetun) mukaankin risti toimi symbolina jo
kivikaudella. Tämä on ymmärrettävää – risti on yksinkertainen geometrinen kuvio
ja kuvastanee ihmisen myötäsyntyistä tapaa hahmottaa maailmaa, sen
ulottuvuuksia ja ilmansuuntia. On spekuloitu, että esihistoriallisella ajalla
risti toimi astronomisena ja kosmologisena symbolina, joka kuvasi neljää
elementtiä, pääilmansuuntia tai maailmanpylvästä yhdistyneenä horisontaaliseen
maailmaan. Tiedetään, että pronssiajalla Euroopassa risti alkoi jo olla pyhä
symboli joka yhdistyi eritoten kuolemaan ja hautaamiseen.
Hallin kirja on spekulatiivista vertailevaa mytologiaa. Hän
esittelee erilaisia ristinkaltaisia symboleita, joita antiikissa käyttivät
juutalaiset, egyptiläiset ja kreikkalaiset. Mielenkiintoisempaa niiden sijaan
on mielestäni hänen pohdintansa siitä, miten ristiinnaulitseminen esiintyy
allegoriana monissa uskonnoissa. Hänen mielestään se kuvasti sitä, miten
ihmisen ikuinen ja immateriaalinen henkinen olemus oli ripustettu eläimellisen
olemisen ristille.
Monille on varmaan tuttu tarina Prometheuksesta, joka lahjoitti
ihmisille tulen ja joutui sen takia ikuisesti vierittämään kiveä ylös vuoren
rinnettä. Hall yhdistää myös Buddhan tarinan ristiinnaulitsemismyyttiin.
Allegorisesti, mutta minun on vaikea nähdä edes tätä yhteyttä. Sen sijaan
esimerkiksi Krishnan ja monien muiden jumalien myyttiseen tarinaan kuolema
ristillä liittyy suoraviivaisemmin, ja on selkeää, että se ei ollut
kristinuskon perustajien keksimä tarina tai allegoria.
Ihmisen elämään sisältyy paljon kärsimystä. Saavuttaaksemme
jotain arvokasta joudumme usein kestämään asioita, jotka ovat kipeitä tai
ikäviä. Emme pidä siitä ja toivomme, että joku muu kantaisi raskaan taakan
puolestamme. Uskontoihin on perinteisesti käännytty etsiessä helpotusta
olemassaolon tuskallisuuteen. Siksi on ymmärrettävää, että moniin niistä
sisältyy myytti pelastajasta joka on kärsinyt, ettei meidän tarvitsisi enää
kärsiä. Tämä on inhimillistä ja ymmärrettävää. Mielestäni tällainen kärsimyksen
ihannointi on kuitenkin vääristänyt ihmiskunnan kulttuuria ja historiaa, ja
edetäksemme henkisesti meidän tulisi hylätä se.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti