Mystisestä kristinuskosta minulle tulee ensimmäisenä mieleen
mestari Eckhart ja hänen edustamansa Jeesuksen opin vertauskuvallinen tulkinta,
joka tulee melko lähelle buddhalaisuuden näkökulmaa laajasti tulkittuna. Tässä
koulukunnassa pyritään suoraan yhteyteen jumalan kanssa, ja heidän rukoilunsa
voi nähdä eräänlaisena meditaationa, jota buddhalaiset käyttävät päästäkseen
yhteyteen todellisuuden kanssa (monet zen-opettajat ovat sanoneet, että
buddhalaisuudessa todellisuus on jumala).
Mannly P. Hallille taas kristinuskosta puhuttaessa mystisyys
liittyy enemmänkin mytologioihin. Kuten melkein mistä tahansa aiheesta
kirjoittaessaan, hän vetoaa ikiaikaiseen salattuun viisauteen, joka on kaikkien
aikojen suurien opetusten takana, vaikkakin usein kätkettynä ja välitettynä
vain vihkiytyneiden keskuudessa.
Hall esittelee Secret teachings-kirjassaan mielestään
keskeisiä Jeesukseen liittyviä myyttejä. Hän pitää osan näistä paikkaansa pitävyyden
todisteena apokryfisia kristillisiä tekstejä, joista suurimman osan aikamme
tiede on todennut epäperäisiksi. Mielestäni on kuitenkin paikallaan esitellä
tässä joitain Jeesukseen liittyviä myyttejä; vaikka ne olisivatkin keksittyjä,
ovat ne kuitenkin tärkeä osa salatieteiden kertomusta.
Hall ei ota Jeesuksen historiallisuutta annettuna faktana,
mistä pisteitä hänelle. Hän esittää, että Jeesus saattaa olla useasta Lähi-idässä
ajanlaskumme ajan paikkeilla
vaikuttaneesta henkisestä opettajasta koostettu fiktiivinen hahmo.
Evankeliumeissa Jeesuksen maalliseksi eliniäksi ilmoitettu 33 vuotta on
saatettu valita sen mystisen merkityksen takia – se sopi malliin, jonka mukaan
monien muidenkin messiaden elämästä tuohon aikaan kerrottiin. Hall pitää
mahdollisena lähteidensä perusteella, että Jeesus eli paljon pidempään, ja
toisaalta hänen aktiivinen opetuskautensa saattoi kestää vain vuoden.
Kristinusko ei ollut filosofisesti uusi oppirakennelma jonka
Jeesus perusti. Se heijasti laajasti seemiläistä ja länsimaista ajattelua,
kuten platonilaista idealismia. Hall myöntää tämän. Hän pitää mahdollisena,
että Jeesus kävi kauempana idässä Intiassa ja Tiibetissä hakemassa oppia
sikäläisiltä opettajilta ennen oman messiaan uransa aloittamista. Olen kuullut
tästä teoriasta ennenkin. Buddhalaisuuteen tutustuneena pidän kuitenkin melko
epätodennäköisenä, että Kristus olisi ainakaan buddhalaisluostareista saanut
oppinsa, tai sitten hän oli hyvin huono oppilas. Buddhalaisuus eroaa
kristinuskosta kaikissa merkittävissä filosofisissa näkemyksissä, kuten
kysymyksissä sielun olemassaolosta ja todellisuuden luonteesta; yhtäläistä
näille uskonnoille on korkeintaan jokin eettinen usko ihmisyyteen ja hyvän
tekemiseen.
Hall katsoi tarinan Kuningas Arthurista, pyöreän pöydän
ritareista ja Graalin maljasta tarpeeksi merkittäväksi sisällyttääkseen sen
kirjansa kristinuskosta kertovaan lukuun. Tarinan mukaanhan pyöreän pöydän
ritarit lähtivät etsimään ehtoollismaljaa – Graalin maljaa – johon oli kerätty
Jeesuksen verta hänen kituessaan ristillä, ja jolla piti oleman ihmeitä tekeviä
vaikutuksia – sen koskettaminen paransi sairauden ja suojasi kuolemalta.
Koettuaan etsintämatkalla monia seikkailuja, ritarit lopulta löysivät maljan ja
omistautuivat sen vartioimiselle.
Hall kertoo tarinasta hieman erilaisen version kuin pyöreän
pöydän tarut. Hän vetoaa vapaamuurareiden näkemykseen asiasta, jonka mukaan
Joosef Arimatialainen toi maljan jo elinaikanaan Brittein saarille.
Vapaamuurarit näkivät, että kuten Paavali perusti näkyvän kirkon maan päälle,
Joosef Arimatialaisen tehtävä oli pystyttää kristinuskon okkultistinen,
näkymätön haara.
En ole pitkään aikaan pystynyt lukemaan Hallin kirjaa juuri
millään tavalla objektiivisena lähteenä sen aiheena olevista asioista. Mutta,
kuten olen jo useasti todennut, se on erinomainen lähde tutkittaessa
okkultismin perusmyyttejä. Folkloristinen ote on tässä tarpeen, mutta kun sen
saavuttaa, on hyvin antoisaa tutkia, miten Hall on kertonut tarinaa salaisesta
opista ja yhdistänyt erilaisia taruja yhteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti