New age-oppien, rajatiedon ja muun vaihtoehtoisen
uskonnollisuuden kenttä näyttää ainakin minulle hyvin monenkirjavalta ja
puhdasoppisuutta kaihtavalta; se on kuin värikäs buffet-pöytä, mistä henkiset
etsijät poimivat itselleen sopivalta tuntuvia paloja eri kategorioista. Tämä
tulee ilmi ainakin alan näkyvintä suomalaista julkaisua, Ultra-lehteä lukiessa;
lehden kansikuvassa mainostetaan usein vierekkäin vaikkapa tiibetinbuddhalaisuudesta
ja enkelihoidoista kertovia juttuja.
Hyvän yleiskatsauksen suomalaiseen ja vähän
kansainvälisempäänkin hörhökenttään tarjoaa Heikki Sauren kirjoittama kirja
Matka yli ymmärryksen. Kirja kertoo toimittaja ja suomentaja Anuirmeli
Sallamo-Lavin tarinan. Anuirmeli koki jo lapsena outoja kokemuksia, ennenäkyjä
ja viestejä näkymättömiltä tahoilta. Oudot kokemukset pelottivat häntä ja hän
suhtautui niihin epäluuloisesti. Lopulta naisen tie vei kuitenkin kohtaamaan
henkimaailma ja toimimaan sen tulkkina. Henkimaailmasta ja sen kanssa
toimimisesta on tullut Anuirmelille tietynlainen uskonto. Hän kuuluu
spiritualistiseen liikkeeseen, vaikka myöntääkin uskomusjärjestelmäänsä
kuuluvan myös liikkeen oppien ulkopuolisia elementtejä.
Kirjan kirjoittaja Heikki Saure myöntää suoraan, ettei itse
usko paranormaaleihin ilmiöihin. Hän suhtautuu Anuirmelin kokemuksiin kuitenkin
avoimesti, ja on naisen kokemuksia kuultuaan joutunut myöntämään, että ehkä on
sittenkin olemassa asioita, joiden olemassaoloon tiede suhtautuu skeptisesti.
Kirjassa onkin tavoitettu hyvä kertojanote – asioita käsitellään avoimesti
tuomitsematta mitään uskomuksia, mutta toisaalta vältellen minkäänlaista
saarnaamista. Kirja ei ole suoraviivainen elämäkerta, vaan siinä Anurimelin
elämää tuodaan esiin samalla kun käsitellään temaattisesti hänen tietään
henkimaailman ilmiöiden parissa.
Anuirmelillä oli jo lapsena vilkas mielikuvitus. Hän kertoi
mielellään kummitusjuttuja ystävilleen saaden heidät pelokkaiksi. Naisen
kertojantaidoista näytteenä kirjaan on sisällytetty hänen kirjoittamansa
novelli, mikä oli mielestäni erinomainen ja myös erinomaisen pelottava, kuin
hyvä kauhuelokuva. Hänen perheensä tarinaa varjosti luuranko kaapissa,
mieleltään sairastunut täti, joka kuoli mielisairaalassa tuon ajan
kehittymättömän psykiatrian hoitomenetelmien uhrina. Anuirmeli kuuli tädistään
vasta teininä ja hänen yliluonnollisia kokemuksiaan varjosti pelko tämän
kohtalosta – jos kokemukset henkimaailmasta olivatkin merkki mielen sairaudesta
ja häntä odottaisi vaietun tädin kohtalo.
Olen itse kärsinyt akuuttia psykiatrista hoitoa vaatineista
mielenterveyden häiriöistä. Tuntuu, että vaihtoehtoisten henkisten liikkeiden
piirissä mielenterveyden haasteet ovat hyvin yleisiä. Tämä voi johtua siitä,
että psykooseihin liittyy yliluonnollisia kokemuksia, joita lääketiede ei osaa
tulkita kuin aivokemioiden epätasapainosta johtuviksi häiriötiloiksi jotka
vaativat lääkitystä. Omaan psykoosiini liittyi kokemuksia, jotka tulkitsin
buddhalaisuuden tulkintakehyksen kautta, ja tavallaan psykoosi sai minut
etsimään vastauksia buddhalaisesta filosofiasta ja meditaatiosta.
Ehkä koko maallistunut tapamme ymmärtää mielenterveyttä on
väärä. Monien alkuperäiskansojen piireissä meillä psykooseiksi tulkitut tilat
nähdään viesteinä henkimaailmasta ja niiden kokijat shamaaneina ja pyhinä miehinä,
joilla on kykyjä nähdä asioita, jotka ovat todellisia, mutta tavalliselle
ihmiselle näkymättömissä.
Oma suhteeni kysymykseen henkimaailman olemassaolosta on
ambivalentti. Toisaalta olen kokenut asioita, jotka tukevat näkemystä
esimerkiksi selvännäköisyyden ja jonkinlaisen maailmanhengen olemassaolosta.
Olen kuitenkin myös järjestelmälliseen ajatteluun pyrkivä skeptikko, ja
henkimaailman ilmiöistä on vaikea saada systemaattisesti selkoa tai edes
todisteita niiden olemassaolosta. Sauren kirjan puolueeton ja objektiivinen
suhde näiden asioiden kokemiseen muutti suhtautumistani kysymykseen ehkä
hivenen vähemmän skeptiseksi; myös järkevät ja fiksut ihmiset ovat kokeneet
asioita jotka puoltavat henkimaailman olemassaoloa.
Matka yli ymmärryksen tarjoaa varmasti uskontotieteilijöille
mielenkiintoista materiaalia uususkonnollisuuden tutkimukseen. Kirja on hyvin
kirjoitettu ja vetävä. Minulle se ei kuitenkaan tarjonnut juurikaan elementtejä
oman katsomusjärjestelmäni rakentamiseen. Vaadin okkultismiltani enemmän johdonmukaisuutta,
eikä asenne, missä näiltä asioilta haetaan vain uusia jännittäviä kokemuksia,
ole mielestäni toimiva jos pyrkimyksenä on oikeasti edetä salatieteilijänä.
Kirja tarjoaa kuitenkin mielenkiintoisen näkökulman nykypäivän vaihtoehtoisen
uskonnollisuuden kenttään. Lopun kirjallisuusluettelo alan suomenkielisestä
kirjallisuudesta vaikuttaa kattavalta ja hyvältä apuvälineenä tutustuessani
lisää mielenkiintoisilta vaikuttaviin ilmiöihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti