"Mihin helvettiin mä nyt olen lupautunut mukaan?"
mietin sunnuntaina ennen Lammin retriittikeskukseen lähtöä. Edessä olisi viikko
herätyksiä klo 4.30 aamulla, kuusi tuntia zazenia päivässä ja hiljaisuutta.
Olin pakannut mukaan runsaasti vaihtovaatteita, luettavaa,
lääkkeet ja läppärinikin kaiken varalta. Kotiin työpöydän laatikkoon jäi pussi
White Widow-lajikkeen kannabista, mitä olin edellisen viikon aikana poltellut
useampana päivänä. Olin vihdoinkin löytänyt minulle sopivaa lajiketta, jossa
rauhoittavat ja piristävät vaikutukset olivat tasapainossa.
Lähtökohdat olivat siis varsin kaukana henkisestä
puhtaudesta. En ollut edes viime aikoina
istunut kovin paljon zazenia, enemmän juonut kaljaa ja urheillut kun krapulat
eivät estäneet sitä. Zendoni
10-vuotisjuhlan kunniaksi järjestettyyn normaalia pidempään seshiniin halusin
kuitenkin osallistua kokeakseni miltä tuntuu harjoittaa hieman pidempi aika
luostarimaisissa olosuhteissa.
Ensimmäinen päivä oli odotetusti kaikkein rankin. Muutaman
tunnin yöunien jälkeen väsymys vaivasi jatkuvasti eivätkä jalkani olleet vielä
tottuneet lotusasennossa istumiseen. Minulla oli vielä keittiövuoro
maanantaina, mikä tarkoitti, ettei nukkumiseen ollut vapaata aikaa avustaessani
keittiötöissä.
Viikon retriitti oli kehittävää, mutta useimmiten kaukana
nautinnollisesta. Olen joskus osannut ottaa tuntienkin päivittäisen meditoinnin
silkkana nautintona. Lammilla istuessani minua piinasi kuitenkin melkein koko
ajan ahdistus ja ikävät ajatukset istuessani zafulla.
Käytin melkein kaiken vapaa-aikani nukkumiseen ja kirjojen
lukemiseen. En osallistunut saunavuoroon tai käynyt puhumassa ohjaajan kanssa
dokusanissa. Zendomme toiminta on arkipäiväistä ja teeskentelemätöntä, mitä
ominaisuuksia arvostan ohjaajassammekin. Hän ei kuitenkaan ole mielestäni kovin
edistynyt sillä lailla, että olisin valmis luottamaan häneen henkisen
kehitykseni ohjaajaksi. Opin arvostamaan
hiljaisuutta myös vapaa-aikana. Puhumisen ollessa kielletty ei tarvinnut edes
miettiä sanoja, ja meditatiivinen olotila valtasi pään myös aikana, jolloin ei
istuttu seinää tuijottamassa. Tunsin, kuinka egoni tavallaan liukeni osaksi
ryhmää, kun sanat eivät olleet meitä erottamassa. Joillekin ihmisille hiljaisuuden pitäminen
tuntui olevan mahdotonta, mikä oli toki ymmärrettävää heidän tavatessaan
retriitillä vanhoja tuttaviaan, mutta erittäin ikävää minun mielestäni.
Zazen on yhden määritelmän mukaan kärsimystä, joka vähentää
kärsimystä. Lammilla harjoitin varmaan tuon määritelmän mukaista meditaatiota.
Tyynyllä ahdistuneena ja väsyneenä painin omien demonieni kanssa päivästä
toiseen. Demoneista voi kuitenkin saada painiotteen, ja viikon loppua kohden
mieleni alkoi vallata riemullisempi olo. Viimeisenä päivänä olo oli kevyt, seesteinen
ja onnellinen. Tunsin kokemukseni arvokkaaksi, vaikka meditaatio olikin
paikoitellen raskasta ja herkkyyteni nousi luostariympäristössä pintaan.
Viimeisenä päivänä virallisen ohjelman jälkeen jäimme vielä
syömään ja juomaan kahvia ja juttelemaan. Istuin junassa ja rautatieasemalla
uusien tuttavieni kanssa, jotka tuntuivat mukavilta kavereilta.
Helsingin keskustassa oli joulukadun avajaiset ja paljon
väkeä liikkeellä. Kotona otin pussin pöydän laatikosta ja väänsin sätkän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti