Kultit ovat varmasti melkein kenen tahansa mielestä hyvin
mielenkiintoinen ilmiö. Uutisiin asti meillä yltävät tiedot joukkoitsemurhista
ja kaasuiskuista, joita niiden nimissä on tehty. Suomi, toisin kuin
Yhdysvallat, ei tunnu olevan kulteille kovin otollinen maa. Henkistä
ilmapiiriämme hallitsee laimea evankelis-luterilaisuus, joka – kaltaiseni henkisen
etsijän kummastukseksi – tuntuu riittävän populaatioltaan ja ilmapiiriltään
pääosin keskiluokkaiselle väestöllemme.
Etsiessäni tietoa suomalaisista kulteista törmäsin Terho
Miettisen ja Raija Pellin vuonna 2017 ilmestyneeseen kirjaan Harhaajohtajat –
vahvassa uskossa. Terho Miettinen on helluntailaistaustainen, mutta petyttyään
liikkeen väärinkäytöksiin onnistui vaivalloisesti irtaantumaan noista
ympyröistä. Tämä teos keskittyykin lähinnä kristillisiin lahkoihin ja niiden
väärinkäytöksiin ja okkultismia muistuttaviin ilmiöihin, kuten
ihmeparantumisiin, kuolleista herättämisiin ja kielillä puhumiseen. Aiheen valinta
lienee kummunnut kirjoittajien omasta kristillisestä taustasta ja halusta
puuttua oman uskonnon nimissä tehtyihin väärinkäytöksiin, mutta toisaalta
suurin osa Suomessa toimivista tai toimineista kulteista on varmaankin
kristillisyydestä kummunneita; maassamme ei ole esiintynyt juurikaan
amerikkalaistyyppisiä eristäytyneitä lahkoja jotka uskoisivat ufoihin ja
suunnittelisivat joukkoitsemurhaa.
Kirjassa suomalaisten lahkojen esittely aloitetaan
kartanolaisuudesta, joka oli lähinnä Satakunnassa ja Savossa 1920-luvulta
alkaen noin kolme vuosikymmentä vaikuttanut lahko. Sen karismaattisia
lavatähtiä olivat horros- ja lapsisaarnaajat. Lahko tuomitsi kaiken seksin,
mutta sen johtajat käyttivät alaikäisiä jäseniään seksuaalisesti hyväksi. Myös
lihan syönti oli kielletty tavallisilta jäseniltä mutta sallittu ryhmää
johtavilla. Tunnetuksi lahkon on viime vuosina tehnyt kauppaneuvos Leevi K.
Laitinen, joka oli nuorena lahkon valovoimainen lapsisaarnaaja mutta pakeni
eristäytyneestä joukosta täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Karusta lapsuudestaan
huolimatta Laitisesta tuli myöhemmällä iällä kuljetusalan yrityksen
toimitusjohtaja ja miljonääri.
Johtajansa ja perustajansa mukaan Åkerblomilaisuudeksi
nimetyn lahkon johtaja Maria Åkerblom (1898-1981) taas vaurastui suostuttelemalla
kannattajansa antamaan omaisuutensa hänelle. Hän oli ajan muodin mukaan horros-
ja unisaarnaaja. Myöhemmällä iällä hän asui kannattajiensa rahoilla ostetussa
suuressa huvilassa Töölössä alkoholisoituneena, mutta Miettisen ja Pellin
mukaan ”loppuun asti sydämettömänä ja kylmänä.”
Lähimmäksi amerikkalaista ufokulttia tulivat Korpelalaiset,
jotka odottivat jumalan lähettämää hopeista arkkia, joka kuljettaisi heidät
kutistettuina Israelin luvatulle maalle. Uudemmista lahkoista kirjoittajat ovat
valinneet lähinnä sellaisia, jotka ovat uskon varjolla koonneet itselleen
huomattavia rahasummia: Tapani Koivuniemen, jonka yrityksen työntekijät ovat
hänen henkisiä oppilaitaan ja työskentelevät huomattavan pienellä palkalla
pitkiä päiviä; Leo Mellerin, joka toi Suomeen amerikkalaistyyliset
hengellisyyden myyntikeinot ja lähetystyön nimissä keräsi itselleen miljoonia.
Pirkko Jalovaara keräsi Rukousystävät ry:n nimissä rahaa vähäosaisille, mutta
suurin osa varoista päätyi hänelle itselleen.
Suomessa on myös paljastunut viime vuosina kaksi
uuskarismaattista kaappihomoa. Markku Koivisto saarnasi Nokia Mission nimissä
homoseksuaalisuutta vastaan kunnes hänen omat seksisuhteensa miesten kanssa
tulivat julki. Patrick Tiaisen homoseksuaalisuus tuli julki vasta kirjan
julkaisemisen jälkeen, ja hänet mainitaankin siinä vain uskonnollisen
toimintansa räikeyden, kuten profetioiden ja ennusmerkkien julistamisen takia.
Kristityt ovat usein hyvin omahyväisiä ja saarnaavat muille
mielellään miten heidän tulisi elää. Siksi onkin raflaavaa lukea kristittyjen
tekemistä rikoksista ja väärinkäytöksistä. Kirjan asetelmassa tulee kuitenkin
ilmi sen kirjoittajien oma jeesustelu: he puolustavat omaa laimeaa luterilaisuuttaan
osoitellen sormella pahoja karismaattisia lahkoja. Ehkä kuitenkin vielä
myöhemmin palaan kirjan tieteellisempiin osiin, missä käsitellään yleisemmin
lahkojen psykologiaa ja yliluonnollisilta vaikuttavia ilmiöitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti