Manly P. Hall oli innokas ja järjestön sisäisin kriteerein
pitkälle edistynyt vapaamuurari, mikä näkyy hänen kritiikittömässä ja järjestön
omasta historiastaan luomaa legendaa kunnioittavassa tavassa käsitellä aihetta.
Hänen mielestään vapaamuurarien filosofiaan ja symboliikkaan kätkeytyi salattu
tieto, jota ihmiset olivat etsineet aina ihmisjärjen synnystä lähtien. Hall
korosti symboliikan merkitystä filosofisten ajatusten välittäjänä, ja näin
ollen hän vapaamuurarien legendasta kertoessaan korosti järjestön oletettua
historiaa arkkitehtikiltana.
Hallin mukaan vapaamuurareiden salainen oppi periytyy
mytologiselta ajalta ennen vedenpaisumusta. Välimeren rannoille se levisi
muinaisesta Atlantiksesta käsin. Hänen kuvauksensa mukaan vapaamuurarit
liittyvät kaikkeen länsimaiseen sivistykseen, tai ainakin heidän oppinsa
periytyy siitä. Heidän oppinsa on se, joka selviytyi raamatun tulvasta Henokin
kätkemiin tauluihin kirjoitettuna. Hän myös esittää, perustaen väitteensä
johonkin obskuuriin vanhaan dokumenttiin, että itse Pythagoras oli mukana
vapaamuurariuden levittämisessä.
Osa legendaa on Vapaamuurareiden edeltäjinä pidetty
dionyysisten arkkitehtien kilta. Tämä salaseura oli niin taitava pitämään
salaisuutensa, että jälkipolville heistä on säilynyt vain sirpaleista tietoa.
Ehkä tämä selittääkin sen, että Internetistä killasta tietoa etsiessä vastaan
tulee mainintoja vain erilaisia new age-oppeja esittelevillä nettisivuilla;
esimerkiksi Wikipediasta ei löydy kyseestä olevasta salaseurasta minkäänlaista
merkintää.
Harvojen lähteiden – jotka siis toisintavat killasta
kerrottua legendaa – kilta syntyi vuoden 1000 e.a.a. paikkeilla välimeren
ympärillä. Kerrotaan, että killalla oli keinot jo tuona aikana viestiä
maailmanlaajuisesti. Heillä oli totta kai salainen tapa tunnistaa toisensa, ja
varakkaampien seuran jäsenten tuli pitää huolta köyhempien toimeentulosta.
Killan jäsenet harjoittivat Dionysoksen kulttia, mistä tuli heidän nimensä.
Kultin riitit perustuivat astronomiaan, ja sanotaan, että arkkitehtikillan
jäsenet rakensivat monia tärkeitä rakennuksia, joiden geometria perustui
tähtikuvioihin. Hall kuvailee killan arkkitehtien suunnittelemia merkittäviä
rakennuksia ”saarnoiksi kivessä”, jotka täyttivät ihailulla ja kunnioituksella
jopa henkilön, joka ei kyennyt ymmärtämään niissä ilmeneviä kosmisia
periaatteita.
Legenda kertoo, että dionyysiset arkkitehdit suunnittelivat
myös kuningas Salomonin temppelin. Paitsi mytologinen, symboliikkaa hehkuva
oikea temppeli, Salomonin temppeli on Hallin mukaan myös spirituaalinen periaate.
Se on ikuisen valon koti, josta fyysinen temppeli on vain symboli.
Vapaamuurarilegendan mukaan Salomonin temppeleitä on kolme. Ensimmäinen on
universumi, jonka keskellä aurinko istuu valtaistuimella. Toinen on ihmisen
ruumis, joka esoteeristen perinteiden mukaan on mikrokosmos, maailma
pienoiskoossa. Kolmas temppeli on sielu, joka jalostettuna on oikea ikuinen
viisauden koti.
Nykytiede epäilee vahvasti kuningas Salomonin
historiallisuutta, sillä ainoat hänestä kertovat lähteet ovat Raamatun kirjat,
jotka nekin ovat keskenään ristiriitaisia. Hall ei kuitenkaan ollut
historioitsija vaan okkultisti. Hän ylistää Salomonin viisautta, kertoen tämän
olleen myös alkemisti, joka osasi todella valmistaa kultaa, mikä selitti hänen
rikkautensa. Hallin kirja ei ole hyvä kirja objektiivista tietoa etsivälle,
mutta mytologioista kiinnostuneelle se on mielenkiintoinen tutkimuskohde. Hänen
vapaamuurareiden legendaa pönkittävät kertomuksensa ovat mielenkiintoinen
esimerkki siitä, miten legendoja ja mytologioita voidaan käyttää hyväksi ja
yhdistellä vahvistaakseen jonkin ryhmän statusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti