Menneinä vuosisatoina salatieteiden harjoittajille oli usein
ensiarvoisen tärkeää kätkeä sanomansa niin, ettei se välittynyt kuin
vihkiytyneiden joukoille. Kristillisinä aikoina kirkon sanomasta eroavaa
ajattelua vainottiin, ja jos alkemisti tai jopa uudenaikaisemman tieteen
harjoittaja halusi välttää rovion, oli hänen parasta piilottaa sanomansa
viattomalta vaikuttavan sanoman sekaan.
Sivusin tätä aihetta jo edellisessä, Shakespeareen
liittyviin salaliittoihin keskittyvässä blogipostauksessa. Manly P. Hall uskoi,
että Shakespearen nimiin laitettujen teosten oikea kirjoittaja tuli ilmi
teoksiin kätkettyjen viestien mukana. Hall piti salakirjoitusmenetelmiä
salatieteille niin tärkeänä asiana, että omisti sille kokonaisen luvun
kirjassaan The Secret Teachings of all Ages.
Jo Shakespeare-salaliiton yhteydessä tuli ilmi yhdenlainen
salakirjoitustyyli, jota Hall kutsuu kirjalliseksi salakirjoitukseksi. Sen
tärkeimpiä kehittäjiä oli Francis Bacon. Menetelmä perustuu siihen, että
tekstin sekaan laitetaan kirjasimeltaan erityylisiä kirjaimia, joista sitten
muodostuu salattu sanoma. Kehittymättömimmillään sanoma on suoraan luettavissa,
jos osaa etsiä erityyliset kirjaimet, mutta Baconin kehittämä järjestelmä oli
niin kehittynyt, että sanoma oli vielä tämän jälkeen tulkattava – suoraan luettuna
se muodostui vain erilaisista kirjainten a ja b yhdistelmistä.
Toinen Hallin esittelemä tyyli on kuvallinen. Tämä on
vapaamuurareille tärkeä keino kätkeä salattuja viestiä kuvien sisään. Näitä
viestejä oli Hallin mukaan jo egyptiläisten symbolisissa kuvissa, ja se oli
tärkeä keino alkemisteille ja hermeettisille filosofeille.
Hall näkee myös kertomuksiin sisältyvät allegoriat yhtenä
salakirjoituksen muotona. Hänestä esimerkiksi luomistarinat ja –myytit ovat
kaikki allegorioita, jotka käskevät sisäänsä symbolisen viestin.
Hall kirjoitti kirjansa ennen toista maailmansotaa, jolloin
tietokoneita ja niiden mukana syntynyttä kryptografiaa ei ollut vielä
kehittynyt. Nykyään salakirjoitusmenetelmät ovat tylsien nörttitieteilijöiden
alaa, kuivaa matemaattista tiedettä. Salatieteilijät ovat kuitenkin olleet
tärkeä osa alan kehitystä, ja vaikka heidän menetelmänsä ovat nykynäkökulmasta
vanhentuneita, on niiden tutkiminen tärkeää okkultismin historian ymmärtämisen
kannalta.
Gematria on ala, joka on samaan aikaan salakirjoitusta, että
tekstien mystistä tulkintaa. Siinä sanoille lasketaan numeerinen arvo ja niiden
perusteella etsitään niille uusia merkityksiä. Gematria on perinteisesti ollut
yksi kabbalan ala, mutta Hall vetoaa siihen myös perustellessaan argumenttiaan
Shakespearen teosten alkuperästä. Hän näkee että Baconin nimen numeerisen arvon
esiintyminen Shakespearen teosten virheellisissä sivunumeroinneissa todistaa hänen
olleen niiden takana.
Hall esittelee myös musikaalisen, kirjainten mielivaltaiseen
vaihtamiseen perustuvan ja koodipohjaisen salakirjoitusmenetelmän. Hänestä
salakirjoitusmenetelmien opiskelu ja harjoitteleminen oli tärkeää jokaiselle
salatieteisiin perehtyvälle; oli tärkeää ymmärtää filosofisia periaatteita
joita hyödyntämällä sanomat kätkettiin ja lisäksi kryptografia oli tärkeää
harjoitusta aivoille.
Vaikka salakirjoitusmenetelmät ovat kehittyneet, on yksi syy
siihen, että esimerkiksi vapaamuurareiden historiasta tiedetään niin vähän,
että heidän tekstinsä on usein kirjoitettu hyvin monimutkaisilla
salakirjoitusmenetelmillä, joiden tulkitsemisessa nykytieteilijöillä tehokkaine
tietokoneineen on vieläkin paljon tekemistä. Tässä asiassa ainakin heitä voi
pitää hyvin edistyneinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti