Olen jo monta vuotta lukenut silloin tällöin Raamattua.
Edistymiseni ei ole ollut miltään näkökannalta nopeaa; olen vieläkin jossain
sivun 300 paikkeilla Vanhassa testamentissa. Raamattu, varsinkin Vanha
testamentti, on kirjoitustyyliltään ja sisällöltään hyvin pitkäveteistä ja
sisällöltään mielestäni ohutta. Kerronta on tapahtumien kronikointia, eivätkä
pitkät sukuluettelot lisää tekstin mielenkiintoista.
En ole varma, tulenko koskaan lukemaan Raamattua loppuun.
Tunnen kuitenkin sen tarinat ja opetukset pääpiirteittäin melko hyvin, olenhan
saanut uskonnollisen kasvatuksen ja ollut muun muassa lapsena pyhäkoulussa
monta vuotta. Koulussa uskonto oli yksi lempiaineistani.
Raamattu on kieltämättä keskeisiä merkityksien tihentymiä,
mistä juutalais-kristillinen kulttuurimme kumpuaa. Tämä on se syy, miksi olen
kokenut siihen tutustumisen tärkeäksi. Vanha testamentti vain tuntuu
sanomaltaan paikoin hyvin vastenmieliseltä. Siinä esiintyvä Jumala on
pikkumainen tyranni, joka loukkaantuu pienistäkin häneen kohdistuvista majesteettirikoksista
ja kostaa epälojaaliuden syyttömiin ihmisiin kohdistuvilla kollektiivisilla
rangaistuksilla.
Ehkä olen lähestynyt raamatuntulkintaa väärästä kulmasta –
nähnyt tosiasioita siellä, missä olisi pitänyt nähdä vertauskuvia ja toisin
päin. Onhan Raamatun tarinoista tehty hyvin syvällisiä ja opettavaisia
tulkintoja.
Raamattu, etenkin myös juutalaisille tärkeä Vanha
testamentti, on merkittävä myös okkultismin näkökulmasta. Kristinuskosta on
versonut useita esoteerisia lahkoja ja Raamatun kertomuksissa esiintyviä
vertauskuvia ja tarinoita on pidetty okkultististen oppien pohjana.
Kirjassaan The Secret Teachings of All Ages Manly P Hall
omisti kolme lukua Raamatulle ja kristinuskon mystisille ja esoteerisille
tulkinnoille. Ensimmäinen näistä käsittelee Moosesta ja ilmestysmajaa eli
tabernaakkelia, missä liiton arkkia säilytettiin.
Suurin osa luvusta keskittyy, mielestäni epäkiinnostavasti,
vapaamuuraritradition mukaisesti tulkitsemaan tabernaakkelin rakenteeseen
sisältyvää symboliikkaa. Hall näki tärkeänä majan rakenteen jakautumisen
kolmeen ja kahteentoista osaan, jotka symboloivat ihmisen olemuksen kolmea puolta
ja tähtitaivaan kahtatoista muodostelmaa.
Mielenkiintoisinta on mielestäni Hallin johdanto jossa hän
esittää oman teemansa Vanhan testamentin myyttien alkuperästä. Raamatun tarinan
mukaan faaraon hovissa kasvanut Mooses saattoi olla myös alkuperältään
egyptiläinen, ainakin hän kasvatuksessaan omaksui egyptiläisten tavat ja opit.
Hallin mukaan egyptiläiset olivat alun perin Atlantikselta, josta he pakenivat
vedenpaisumusta Egyptiin, perustaen sinne historian ensimmäisen kehittyneen
kulttuurin. Raamatun opetukset polveutuvat siis Hallin mukaan suoraan Atlantikselta;
tyypilliseen tapaansa hän hakee auktoriteettia symboliselle filosofialleen
esittämällä sen alkuperäksi kirjoitettua historiaakin vanhemman myyttisen
alkuhämärän.
Yksi asioista, jotka ovat kiinnittäneet huomioni Vanhaa
testamenttia lukiessa, on sen materialistisuus. Kirjassa käytetään paljon aikaa
erilaisten arvokkaiden materiaalien, usein uhrilahjojen tai palvontavälineiden,
kuvailuun. Hallin mukaan kulta symboloi henkisyyttä ja hopea puhdistunutta ja
uudistunutta ihmisluontoa. Jalometallit olivat kuitenkin tuohon aikaan vieläkin
arvokkaampia kuin nykyään. Mielestäni syy niiden käyttöön oli uskonnon ja
pappien etuoikeutetun valta-aseman korostaminen. Oma tulkintani Vanhasta
testamentista on, että se sisältää pappisvaltaa tukevia myyttejä, joiden
tarkoituksena oli lisätä kansan tottelevaisuutta – pelon ja kunnioituksen
kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti