Magia on tärkeä osa ihmisyhteisöjen ja kulttuuriemme
historiaa. Vaikkapa raamattu on täynnä magiaa. Kansalliseepoksemme Kalevala
koostuu erilaisista loitsuista. Näin ollen ei ole lainkaan yllättävää, että
myös monet akateemisista ihmistieteilijöistä ovat kohdistaneet tutkivan
katseensa aiheeseen.
Yksi alan klassikoista on Marcell Mauss'n alun perin vuonna
1902 julkaistu A General Theory of Magic. Mauss (1872-1950) oli sosiologi ja
etnologi, joka muistetaan parhaiten lahjaa koskevista tutkimuksistaan. A General
Theory of Magicissa pyrkii kuvailemaan ja luokittelemaan mitä magia on ja
teoretisoimaan sen olemuksesta. Suurin osa hänen esimerkeistään on ns.
primitiivisistä yhteiskunnista, mutta Maussin teoretisointi ei sulje
ulkopuolelleen myöskään moderneissa yhteiskunnissa harjoitettua taikuutta.
Yhteiskuntatieteilijänä Mauss tutkii magiaa sosiaalisena
ilmiönä. Hän näkee magian tehokkuuden olevan apriorinen, kokemusta edeltävä
ilmiö, joka perustuu jaettuihin asioille annettuihin merkityksiin ja tabuihin. Mauss ottaa kirjassaan esiin manan käsitteen, joka tarkoittaa
jumalissa, ihmisissä, eläimissä ja esineissä piileväksi uskottua persoonatonta
yliluonnollista voimaa. Paitsi yliluonnollinen voima, mana on myös symbolinen
tapa ilmaista korkea-arvoisten ihmisten erityispiirteitä, tullen näin lähelle
karisman epämääräistä käsitettä.
Teoksen alkupuolen Mauss käyttää magian erityispiirteiden
kuvailuun. 1800-luvun alussa oli hyvin
yleinen sosiaalidarwinistinen ja evolutionistinen näkemys, jossa magia nähtiin
kehittymättömämpänä kuin järjestäytynyt uskonto ja jollain tavalla siitä
"jäljessä". Mauss ei hyväksynyt tätä näkemystä, vaikka suurin osa
hänen tarkastelemistaan yhteisöistä olikin ei-länsimaisia heimoyhteiskuntia.
Hän näki, että magia on osa kaikkia yhteiskuntia; sitä esiintyy modernissa
länsimaisessa kulttuurissakin.
Magian harjoittaja on yleisesti toiseutta edustava, pelätty
tai halveksittu "muukalainen". Tyypillisesti naisia on yleisemmin
pidetty noitina, koska he edustavat toista verrattuna mieheyden normiin.
Valtaväestöstä suuresti eroavia, vähemmän kehittyneinä pidettyjä kansoja, kuten
lappalaisia, on yleisesti syytetty noituudesta. Ammattien, joihin liittyy jotain pelottavaa
tai vaikeasti maallikolle selitettävää, edustajia on myös yleisesti pidetty noitina.
Esimerkkejä tällaisista ammattikunnista ovat vaikkapa pyövelit ja papit.
Lääketiede on mielenkiintoinen esimerkki ammattialasta,
jonka varhaisia edustajia ei voi juurikaan erottaa noidista. Varhaisilla
puoskareilla ja noitatohtoreilla oli hieman nykykatsannonkin mukaan oikeaa
tietoa sairauksista ja niiden hoidosta, mutta suurin osa heidän opeistaan
perustui nykyisin taikauskona nähtäviin uskomuksiin ja toimintatapoihin.
Lääketiede kuitenkin kehittyi primitiivisen taikauskon sisällä sisältäen yhä
enemmän toimivia oppeja. Tällaista kehitystä on esiintynyt muillakin aloilla:
esimerkiksi alkemia ja astrologia ovat toimineet modernin kemian ja
tähtitieteen edelläkävijöinä.
Mauss rinnastaa magian tieteeseen ja teknologiaan myös
siten, että sen käytännöt tulevat edeltäviltä polvilta ja harjoittaja kehittää
niitä edelleen. Se ei hänen mielestään ole kuitenkaan samalla tavalla
kokeellisuuteen ja tuloksiin perustuvaa: kaikki sen koetut vaikutukset ovat hänen näkökulmastaan apriorisia, ei
havaintoon perustuvia - magian käytäntöjä pitää yllä koettu, opittu ja jaettu
ajatus niiden tehokkuudesta.
Maagiset rituaalit perustuvat jaettuihin kulttuurisiin
merkitysrakenteisiin ja koettuihin vastaavuuksiin asioiden vastaavuuksista.
Tärkein näistä on jäljittelevän magian ns. "like makes
like"-periaate, jonka mukaan osa edustaa ja vastaa kokonaisuutta. Tähän perustuvat esimerkiksi voodoo-kiroukset,
joissa jotain kirouksen kohteesta tullutta tai hänelle kuuluvaa tuhotaan.
Okkultismin harjoittajan näkökulmasta Mauss'n katsantokanta magiaan on hyvin sosiologinen
ja materialistinen, ehkä jopa kyyninen. Itse en kuitenkaan joutunut luopumaan
mistään minulle rakkaista käsityksistä todellisuuden luonteesta sitä
lukiessani. Pikemminkin päin vastoin - kirja vahvisti käsitystäni siitä, että
maagiset riitit ovat symbolista peliä joka perustuu kulttuurisiin
merkitysrakenteisiin. Olen lukenut
paljon tieteellistä kirjallisuutta alitajunnan logiikasta, ja osa edustaa
kokonaisuutta näyttäisi olevan kaikille ihmisille alitajuinen asioiden
hahmottamisen tapa. Kehittymättömänä
pitämämme yhteisöt ovat maagisissa rituaaleissaan, paitsi vahvistaneet
yhteisöllistä sidettään, myös pelanneet merkitysten lasihelmipeliä. Se on
meille mahdollista tänäänkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti