Vuoden 1615 paikkeilla ensin Saksassa ja myöhemmin
muuallakin Euroopassa alkoi kiertää kolme manifestia, joiden tekijästä ei ollut
tietoa. Ne kertoivat saksalaisesta lääkäristä ja mystisestä filosofista nimeltä
Christian Rosenkreuz. Manifesteissa hänen väitettiin syntyneen vuonna 1378 ja
eläneen 106 vuotta. Rosenkreuzin kerrottiin opiskelleen Lähi-idässä useiden
huomattavien mestareiden johdolla ja keränneen huomattavan tietomäärän
arabialaisesta tieteestä, filosofiasta ja mystiikasta. Palattuaan Eurooppaan
hän ei kuitenkaan, legendan mukaan, yrityksistä huolimatta onnistunut
yrityksissään levittää tuota tietoa eurooppalaisille oppineille, jotka vain
nauroivat hänelle.
Manifestien mukaan Rosenkreuz katsoi tässä vaiheessa parhaaksi vaihtoehdoksi perustaa salaseuran, ruusuristiläisyyden. Siihen ei alkuvaiheessa saanut kuulua kuin korkeintaan kahdeksan jäsentä. Näiden tuli olla lääkäreitä, pysyä naimattomina ja sitoutua hoitamaan sairaita ilmaiseksi.
Ruusuristiläiset esittivät manifesteissaan yhdistävänsä
Euroopan ja arabialaisten tieteen ja kulttuurin parhaat puolet. He
tunnustautuivat luterilaisiksi ilman poliittisia päämääriä, toivoen, että
totuus tulisi julki omalla painollaan. Manifesteissa propagoidaan oikeaa
alkemiaa vääräoppista vastaan, joka on kiinnostunut vain kullan luomisesta
Legendan mukaan salaseura pysyi yli sata vuotta, 1600-luvun
alkuun asti, maan alla tuntemattomissa. 1600-luvulla tiede ja maailmankatsomus
olivat heidän mukaansa kehittyneet tarpeeksi ottaakseen vastaan
ruusuristiläisten sanoman.
Vaikka jo 1600-luvun alussa moni epäili manifestien
alkuperäisyyttä, synnyttivät ne silti huomattavaa intellektuellista ja
sosiaalista liikehdintää. Manifesteissa esitetyistä ajatuksista inspiroituneena
syntyi paljon kirjallisuutta ja myöhemmin oikeita ruusuristiläisiä salaseuroja.
Ruusuristiläisyyden ajatuksista, ideasta eri alojen tiedemiesten ja
ajattelijoiden yhdistämisestä ja Arabian ja Euroopan tieteiden
yhteensovittamisesta, syntyi älyllinen liike, jota on kutsuttu myös
ruusuristiläiseksi valistukseksi.
Salaseuroista vapaamuurarit ottivat opetuksiinsa ja
organisaatioonsa paljon vaikutteita ruusuristiläisyydestä. 1800- ja
1900-luvulla syntyi useita moderneja salaseuroja, jotka tunnustautuivat
ruusuristiläisen perinteen jatkajiksi. Näissä oli sekä esoteerisen kristinopin
ja vapaamuurariuden edustajia, kuten myös Golden Dawnin (johon myös Aleister
Crowley kuului) kaltaisia moderneja initiaatioon perustuvia salaseuroja.
Nykyisin tiedetään melko varmasti, että ruusuristiläisyyden
manifestien takana oli Tubingenin yliopistossa syntynyt oppineiden joukko, joka
oli laajalti perehtynyt teologiaan, mystiikkaan, alkemiaan ja tieteeseen.
Manifestit edustavat tuon aikaisen ajattelun jonkinlaista huippua, osoittaen
tietämystä eurooppalaisen lisäksi myös arabialaisesta tieteestä ja ajattelusta.
Ruusuristiläisyyden historia on mielenkiintoinen opetus
alkuperän merkityksestä esoteerisille liikkeille. Manly P. Hallkin oli
tietoinen liikkeen mahdollisesta keksitystä alusta, mutta esitti tämän vain
yhtenä mahdollisena vaihtoehtona sen synnylle. Okkultistisen liikkeen alkuperä
on uskottavin, kun se sijoittuu jonkinlaiseen mytologiseen hämärään.
Salaseuraa tai esoteerista liikettä ei perusteta vain
yliopistolla julkaistuista viisaista kirjoituksista. Tarvitaan tarunhohtoisia
perustajia ja legendoja. Ruusuristiläisyyden manifestit kirjoittaneet oppineet
saavuttivat hyvin pitkälti sen, mitä halusivat. Olisi mielenkiintoista tietää,
nauroivatko he partoihinsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti