perjantai 14. syyskuuta 2018

Tuntemattoman ovella


”Miksi et opiskele okkultismia?” uteli ystäväni T minulta usein saunailloissamme. Olemme molemmat opiskelleet yliopistolla valtiotieteitä, minkä jälkeen tiedonjanomme ja uteliaisuutemme on vienyt meitä eri suuntiin: minut perehtymään maailmankirjallisuuteen ja zen-buddhalaisuuteen, ystäväni haaroittuneemmalle polulle rajatiedon, okkultismin ja erilaisten esoteeristen perinteiden pariin.

Olen aina pitänyt itseäni jonkinlaisena rationaalisena skeptikkona. Minua on kuitenkin pitkään kiehtonut kaikki outo ja normista poikkeava. Pidän kirjallisuudesta ja elokuvista jotka kertovat joukkoon sopeutumattomista, yhteiskunnan marginaaleissa elävistä ihmisistä. Tämän takia olen myös tutustunut erilaisten hämärien profeettojen kuten kulttijohtajien, natsien ja salatieteilijöiden elämiin ja oppeihin.

Kannatan tietoteoreettista naturalismia: minusta luonnossa esiintyvät ilmiöt on parasta selittää luontoon pohjautuvilla syillä. En kuitenkaan usko, että luonnontieteillä on hallussaan lopullista totuutta todellisuuden luonteesta. Tämänhän parhaat heistä myöntävät itsekin; vaikkapa kvanttifysiikkaan ja kosmologiaan sisältyy paljon ilmiöitä, joihin tieteellä ei – ainakaan vielä – ole selitystä, tai joihin tarjotaan useita kilpailevia selitysmalleja.

***

Olen aina ollut utelias, annetut totuudet haastava etsijä. Monille ihmisille - varmaankin useimmille – koulutus näyttäytyy hyödykkeenä, jota hankitaan pätevyyksien saamiseksi, välinearvon takia. Minä taasen olen opiskellut aina (varmaankin monien mielestä naiivista) halusta ymmärtää maailmaa, löytääkseni uusia ihmeitä kummasteltavaksi.

Kirjassaan Homo Deus israelilainen historioitsija Yuval Noah Harari kiteyttää hyvin uskonnon ja henkisyyden eron. Uskonto tarjoaa valmiita vastauksia, henkisyys taas on etsimistä. Yliopisto-opinnotkin voivat olla spiritual journey, henkinen matka, jos niistä etsii vastauksia tärkeisiin elämää koskeviin kysymyksiin, eikä vain tavoittele tutkintoa jolla saa hyväpalkkaisen työn.

Henkisenä etsijänä zen, jota olen harjoittanut vuodesta 2009 saakka, on edustanut minulle kehittyneintä harjoitusta oman mielen ja maailman tutkimiseen. Zen on mystinen traditio, jossa totuudet olemassaolosta on koettava itse todeksi omalla intuitiolla. Zen menee sinne, missä tieteellä ei ole kovin vahvaa jalansijaa – Ihmisen henkilökohtaiseen kokemukseen, sen lainalaisuuksiin ja kehittämiseen. Nykyajan tietoisuutta tutkivat tiedemiehet näkevät tuhansia vuosia sitten eläneet kontemplatiivisten traditioiden gurut auktoriteetteina, joiden opetuksia ja meditaatiomenetelmiä he käyttävät modernin tieteen kehittämiseen.

***

Ystäväni T on kuitenkin – varmaankin - ollut oikeassa.  Minun ei pitäisi rajoittaa itseäni vain yhteen, vielä melko tarkkaan rajattuun perinteeseen ja harjoitukseen. Seinän tuijottaminen tuntikausia päivässä lootusasennossa ja metafyysisestä tyhjyydestä kertovien opetusten lukeminen on omalla tavallaan rauhoittavaa ja auvoista, mutta on melkein kymmenen vuoden jälkeen käynyt yksitoikkoiseksi. Kaipaan spirituaaliseen palettiini lisää värejä.

Tämän blogin ajatuksena on kertoa tutkimusmatkastani erilaisten esoteeristen oppien maailmaan. Aion tutustua opettajiin, joilla oli mielestään hallussa tieto maailmankaikkeuden todellisesta luonteesta. Näkijöihin, jotka kertoivat ilmestyksistään vain valituille. Aion pitää silmäni ja mieleni auki, yrittää ymmärtää oudoimmiltakin tuntuvien näkemysten mielen. Luultavasti esitystapani keskittyy enimmälti siihen, miten itse näen erilaisten oppisuuntien väitteet ja ajatukset, ei niiden näennäisen objektiiviseen esittelemiseen.

***

Max Weber on kuvannut yhteiskuntien modernisoitumista ja sen vaikutusta kulttuuriin käsitteellä lumouksen haihtuminen. Mystiikka on menettänyt arvonsa ja maallistunut yhteiskunta suuntautuu kohti rationaalisiksi koettuja tavoitteita.

En kaipaa takaisin taikauskon ja noitavainojen aikoja. Mielestäni maallistuessaan ihminen on kuitenkin menettänyt jotain oleellista elämänkokemuksestaan. Emme ole vain tuottavia ja kuluttavia tehotuotantoihmisiä. Eikä kukaan oikeasti todella tiedä, mitä elämä on ja missä piilee maailmankaikkeuden mieli. Ei varmaankaan ole turhaa etsiä vastauksia kirjoista, jotka kirjastoissa usein on työnnetty halveksittuun ”rajatiedon” kaatoluokkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti