Olen harjoittanut zen-buddhalaisuutta kymmenisen vuotta.
Välillä on ollut pitkiä kausia, jolloin se on ollut keskeisin asia elämässäni -
olen meditoinut tuntikausia päivittäin ja omistautunut traditiolle tärkeiden tekstien
tutkimiseen. Toisaalta viimeisen vuoden aikana olen meditoinut lähinnä
satunnaisesti ja lukenut buddhalaisuutta käsittelevien kirjojen sijaan
esoterian ja okkultismin historiasta. En
silti koe luopuneeni zenistä ja ottaneeni okkultismin harjoittamista sen
tilalle. (Tämä olisi jo siinä naurettava ajatus, että okkultistisia perinteitä
on niin monia ja erilaisia; olen vasta tutustunut länsimaisten traditioiden
historiaan pintapuolisesti.)
Jos halutaan puhua selkeästi henkisyyteen liittyvistä
ilmiöistä, lienee paikallaan suorittaa hieman käsitteenmäärittelyä ja
rajankäyntiä eri nimekkeiden alle luokiteltujen traditioiden välillä. Tämä
silti, tai ehkä juuri siksi, koska esoteeriset traditiot ovat mystisiä ja
pyrkivät pakenemaan määrittelyjä.
Tärkeä käsitepari uskontojen tutkimuksessa on eksoteerinen -
esoteerinen. Eksoteerinen viittaa
uskonnonharjoittamisen valtavirtaan, missä vedotaan pyhien tekstien
vakiintuneeseen, usein kirjaimelliseen tulkintaan. Se on tietoa, joka on helposti jokaisen
saavutettavissa. Esoteerinen taas tarkoittaa pitkälle samaa kuin okkultistinen
- se on salattua, vain vihityn pienen piirin saavutettavissa olevaa tietoa.
Esimerkiksi se voi tarkoittaa uskonnon pyhien tekstien vertauskuvallista
tulkintaa käännösavaimilla, jotka välitetään vihityltä toiselle. Sana viittaa myös usein sisäiseen
hengelliseen kokemukseen perustuvaa uskonnonharjoittamista vastakohtana
eksoterian kirjaimellisuudelle.
Zen-buddhalaisuus on siitä mielenkiintoinen traditio, että
sen valtavirta on mystinen ja esoteerinen. Suurin osa zenin haarojen
keskeisistä teksteistä ja opetuksista ovat julkisia ja kenen tahansa
saatavilla, mutta niiden oikea tulkinta on - ehkä tekstien monimutkaisuuden ja
vaikeaselkoisuuden takia - vihkiytyneiden yksinoikeus. Saavutettavissa vain
vuosien meditaation, opiskelun ja opettajan johdolla suoritetun ponnistelun
avulla. Kun oppilas on saavuttanut opettajansa tason ymmärryksessä, saa hän
tästä usein jonkin seremonian kautta välitetyn kunnianimen, joka kertoo opin
siirtymisestä seuraavalle polvelle.
Tärkein ero zenin ja muiden yleisesti tunnettujen
esoteeristen traditioiden välillä lienee se, että zen uskoo totuuden löytyvän
puhtaasti ihmisen sisältä mystisten harjoitusten (meditaation) avulla. Zen
sisältää kyllä joitain
mahayana-buddhalaisuudesta periytyviä opetuksia todellisuuden ja
universumin olemuksesta, mutta nämäkin ovat jotakin, mitä harjoittajan on
koettava todeksi oman kokemuksensa kautta.
Okkultistit pyrkivät usein, ikävä kyllä, vaikuttamaan
maailmaan oman henkisen kehityksen tavoittelemisen sijaan. Minullekin esoteeristen perinteiden
opiskeleminen meditaation sijaan on tarkoittanut jonkinlaista orientaation
vaihdosta - katseen suuntaamista ulkomaailmaan oman sisäisen todellisuuden
sijasta. En kuitenkaan koe, että olisin luopunut henkisistä päämääristäni
vulgaarimpien tavoitteiden takia.
Ensinnäkin, esoteeriset traditiot ovat tärkeä osa
kulttuurihistoriaa ja hengen kehitystä kohti sen nykyistä tilaa. Niiden
opiskelu on minulle pyyteetöntä itsensä sivistämistä ilman minkäänlaista hyödyn
tavoittelua.
Toinen, tärkeämpi pointtini on, että mielestäni zen ja okkultismi
eivät näkökulmastani sodi toisiaan vastaan. Zen perustuu ajatukseen, että ero
meidän ja ulkomaailman, subjektin ja objektin välillä on illusorinen. Tämä
vastaa melko lailla esoterialle keskeistä oppia mikro- ja makrokosmoksen
yhteydestä.
Okkultistiset traditiot perustuvat usein symboleilla
pelailuun eristettynä kontekstistaan. Näen kuitenkin, että ne perustuvat samaan
leikkiin ykseyden ja erillisyyden, osan ja kokonaisuuden välillä. Kun meditoin,
koen sisälläni sen aivopuoliskojen välisen painin, joka vastaa tuota symbolista
leikkiä ja johtaa parhaimmillaan harmoniaan ja kokemukseen oman paikkansa
ymmärtämisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti