Usein okkultismi samaistetaan - virheellisesti - maagisiin
rituaaleihin ja henkien manaamiseen ja palvontaan. Nämä ovat ne kuvat, mitkä
aiheesta välittyvät populaarikulttuurissa, varmaankin koska ne ovat raflaavia
ja herättävät ihmisissä intohimoja.
Luen nyt kahta 1900-luvun okkultismin klassikkoteosta, jotka
todistavat esoterian monipuolisuudesta ja erilaisista tavoista, joilla
okkultismia voidaan lähestyä. Ensimmäinen on 1900-luvun alussa julkaistu Manly
P. Hallin The Secret Teachings of all Ages, josta olen jo maininnutkin, toinen
Donald Michael Kraigin Modern Magick, joka julkaistiin ensimmäisen kerran
1980-luvulla, mutta josta on sen jälkeen otettu useita painoksia, sen myydessä yli
150 000 kappaletta vuosien saatossa.
Siinä, missä Kraigin teos on hyvin - pitäisikö sanoa -
käytännöllinen opas rituaalimagiaan, ennustamiseen ynnä muihin maagisiin
käytäntöihin, käsittelee Hall kirjassaan seremoniallista magiaa vain hyvin
lyhyesti ja suoranaisesti tuomitsee sen harjoittamisen. Hänen polkunsa on filosofin tie - Hall pyrkii
ymmärtämään maailman olemuksen tutkimalla eri aikojen esoteerisia oppeja, ja
näiden opetuksien valossa elämään viisaasti maailmassa.
Hallin mukaan sekä musta että valkoinen magia perustuvat sen
harjoittajan kykyyn kontrolloida universaalia elämänvoimaa, jota Eliphas Levi
on kutsunut "suureksi maagiseksi tekijäksi" tai "astraalivaloksi". Tätä voimaa manipuloimalla voidaan vaikuttaa transsendentaalisiin
- omaa arkitodellisuuttamme ylempiin -
voimiin. Hall näkee kaiken poikkeamisen
filosofin tieltä ilmiöllisen magian polulle harha-askeleina, ja varoittaa
umpikujasta, johon niihin ryhtyvät ajautuvat. Hänestä länsimainen magia on
korruptoitunut versio atlantislaisten taikuudesta, joka siirtyi antiikin
salaseuroille, jotka kuitenkin muuttivat sitä ja pitivät tärkeimmät salaisuudet
omana tietonaan.
Hallin mukaan seremoniallinen magia perustuu siihen, että on
olemassa henkimaailma, mitä asuttavat hyvän- ja pahantahtoiset henget.
Maagisten seremonioiden avulla on mahdollista kutsua esiin maailmaamme näitä
henkiä ja saada ne käyttämään voimiaan maagikon tarkoitusperien hyväksi.
Hyväntahtoiset henget toimivat mielellään kaikkien hyvien tarkoitusperien
puolesta, mutta pahantahtoisten henkien kanssa maagikko joutuu tekemään
sopimuksen, jossa hän kuoltuaan suostuu hengen palvelukseen ikuisiksi ajoiksi.
Kraigin tausta taas on avoimesti juutalaisuudessa ja
kabbalistisessa mystiikassa. Hän selittää rituaalejaan, joita on otettu useista
eri perinteistä, pitkälti lähinnä juutalais-kristillisellä käsitteistöllä. Vaikka juutalaisuus on monoteististä, avaa
sen mystinen tulkinta ovet magiikalle -
kabbala antaa välineet tulkita jumalan monia ilmenemismuotoja maailmassa ja vaikuttaa erilaisiin maagisiin voimiin.
Välillä Kraigin juutalaisuus häiritsee. Hän tekee magian
vuosisataisesta, jopa -tuhantisesta traditiosta oman versionsa. Kaikki suuret
maagikot eivät todellakaan ole olleet juutalais-kristillisellä puolella.
Monille suurimmille, kuten Aleister Crowleylle, tätä traditiota vastaan
taisteleminen oli heidän elämänsä kantava voima. Siedän kuitenkin Kraigin
näkökulmaa hänen kirjansa käytännöllisyyden takia: se esittelee kattavasti
rituaalimagian perinteitä. Hän myös taustoittaa eri traditioita
historialliselta kannalta ja perustelee omat näkökantansa. Ainakaan hän ei ole
kristitty jeesustelija.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti