Kävin viime viikolla Ateneumin laajassa Frantisek
Kupka-näyttelyssä. Näyttely taustoittaa hyvin Kupkan elämää ja vaikutteita ja
laaja retrospektiivi tuo hyvin esille hänen kehityksensä taiteilijana. Kupka
(1871-1957) aloitti hyvin perinteisenä, realistisena maalarina, mutta myöhemmin
hänestä tuli yksi abstraktin taiteen pioneereista maalausten muotokielen
muuttuessa.
Kupkan taiteen kehitys liittyy hänen filosofiansa ja
maailmankuvansa muutokseen. Hän seurasi tiiviisti aikansa tieteen ja
muotiajatusten kehitystä. 1800-luvun lopussa spiritismistä tuli muodikasta (sen
harjoittamisesta on kuvaus esimerkiksi Thomas Mannin 1900-luvun alussa
ilmestyneessä, ajan ideologioita ja ajatuksia kuvaavassa romaanissa Taikavuori).
Kupka osallistui aktiivisesti spiritistisiin istuntoihin ja toimi myös itse
meediona, rahoittaen siten taiteen tekemistään uransa alkuvaiheilla. Hän oli myös kiinnostunut teosofiasta ja
buddhalaisuudesta. Ne, sekä ajan uusi tiede, olivat päävaikuttimina hänen
ajattelussaan ja taiteessaan.
1800-luvun lopulla realismi, positivismi ja edistysusko
olivat vahvasti ajan henkeä. Uskottiin tieteeseen, näkyvään maailmaan ja
ihmisen mahdollisuuteen luoda uusi maailma teknologian avulla. Osaksi
vastareaktiona näihin ilmiöihin syntyi uusi abstrakti taide.
1800- ja 1900-luvun vaihteessa ajatus näkymättömistä
todellisuuksista oli yleinen ihmisillä, jotka olivat kiinnostuneita mystiikasta
ja okkultismista ja seurasivat ajan tiedettä. Teosofia syntyi 1800-luvun lopulla
ja siitä tuli hyvin muodikasta tiedostavien ihmisten parissa. Myös
oikeansuuntainen tietoisuus buddhalaisuuden opeista alkoi ensimmäistä kertaa
levitä länsimaissa.
Röntgen-säteiden löytäminen ja esimerkiksi radioaaltojen
käyttö langattomaan tiedonvälitykseen vahvistivat ajatusta siitä, että ihmisen
havaintokyky oli sinällään kyvytön näkemään todellisuutta pinnallisten ilmentymien takana. Tiede näytti tarjoavan silloisessa kehitysvaiheessa
tukea mystikoiden ja esoteerikoiden ajatuksille: fysiikassa uskottiin vielä
eetteriin, näkymättömään välittävään aineeseen. Tämän valossa nähtiin
todellisena mahdollisuutena esimerkiksi ajatusten välittäminen ja
selvännäköisyys astraalitasolla.
Kupka uskoi
näkymättömään todellisuuteen. Hän piti sitä todellisempana kuin näkyvää
maailmaa. Olemusten maailma piili silmille näkymättömän takana, ja se oli
taiteilijan ulottuvilla hänen mystisten aistiensa ja mielikuvituksensa avulla.
Kun surrealistit ja symbolistit pyrkivät objektivoimaan
subjektiivisen kuvaamalla inhimillisiä arkitodellisuuden objekteja uudella
tavalla ja oudoissa yhteyksissä, loi Kupka aivan uuden, abstraktin muotokielen,
joka sai vaikutteita tieteestä, esimerkiksi mikroskoopilla nähdyistä
olioista. Hänen abstraktissa taiteessaan
todellisuuteen niiden itsensä ulkopuolella viittaamattomista muodoista tulee
elävä toinen todellisuus, jolla on omat lakinsa ja muotokielensä. Kupkan
näyttely ohjaakin hyvin miettimään, mitä henkinen on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti