Musiikki – ilman sanoja – ja matematiikka tuntuvat
äkkiseltään mietittynä hyvin vastakkaisilta asioilta. Yhdistämme musiikin
suuriin ja voimakkaisiin tunteisiin ja matematiikan kuivan älylliseen
abstraktiin ajatteluun. Kuitenkin näillä kahdella ilmiöllä on paljon yhteistä.
Kuten puhdas matematiikka, myöskään musiikki ei viittaa mihinkään itsensä
ulkopuolella. Sävelkulkuihin saatetaan liittää kertomuksia ja tunteita, mutta
ne ovat mielivaltaisia siten, että mikään noissa sävelissä ei itsestään ja
yksiselitteisesti kerro, mitä ne tarkoittavat. Samankaltainen on matematiikan
suhde todellisuuteen – yhtälöihin voidaan liittää merkityksiä todellisessa
maailmassa, mutta matematiikka on kuitenkin lopulta vain abstrakti diskurssi,
kieli jota voidaan käyttää työkaluna asioiden hahmottamiseen, ennustamiseen ja
ymmärtämiseen.
Jo aiemmin tässä blogissa käsittelin Pythagorasta,
matemaatikkoa ja okkultistia. Pythagoras löysi, legendan mukaan, sävelten
matemaattisessa muodossa muodostamat harmoniset sarjat tutkimalla soivien
kielien pituuden ja jännitteen ja niiden aikaansaaman soinnin välistä yhteyttä.
Pythagoras – siinä määrin kuin voimme hänestä tietää – alkoi
tämän jälkeen nähdä musiikkia kaikkialla. Häneen yhdistetään lause ”kielten
soinnissa on geometriaa, sfäärien avaruuksissa on musiikkia. Pythagoras
laajensi ajatteluaan oppiin ”musica universaliksesta”, joka eli hänen
kuolemansa jälkeen ja oli monenlaisten ajattelijoiden suosiossa aina
renessanssiaikoihin saakka. Siinä taivaankappaleiden liikkeiden suhteiden
ajatellaan muodostavan musiikkia. Jotkut näkivät, että taivaankappaleet todella
tuottivat ääntä liikkuessaan. Yleisempää oli kuitenkin ajatella universaalia
musiikkia vertauskuvallisemmin, matemaattisena, harmonisena ja uskonnollisena
käsitteenä.
On helppoa ymmärtää Pythagoraan innostusta ja villiä
ajatuksenjuoksua. Hän oli aikansa huomattavin matemaatikko, villin
spekulatiivinen ajattelija aikana, jolloin luonnontieteet eivät olleet vielä
kehittyneet. Tietystä alasta
kiinnostuneilla ihmisillä on usein tapana nähdä kaikki asiat maailmassa oman
erikoisalansa linssien läpi
Pythagoraan maailmankuvassa ylimpänä oli puhdas henki ja
alimpana puhdas materia. Tämä jaottelu oli myös arvohierarkia; puhdas henki oli
arvokkainta maailmankaikkeudessa. Zeniä pitkään opiskelleena olen kiinnostunut
dualismeista, joista (ja niiden välttämisestä) zen-opettajat usein puhuvat.
Buddhalaisten mukaan maailma ei jakaudu henkeen ja materiaan, vaan
maailmankaikkeus on yhtä – henki on osa materiaa, ne sijaitsevat samalla
janalla. Näin ollen myöskään kumpikaan dualiteetin puolista ei ole toista
arvokkaampi tai ensisijaisempi. Zen on pikemminkin anti-idealistinen oppi – se varoittaa
luottamasta liikaa ajatteluun ja nähdä asiat konkreettisina itsessään,
arvottamatta niitä liikaa omassa päässään.
Kysymys, jonka pohtiminen on ajanut minua opiskelemaan
jonkin verran luonnontieteitä, on tietoisuuden suhde materiaan. Henki ja aine
vaikuttavat toisiinsa kiehtovilla tavoilla. Kvanttimekaniikassa havainnointi
itsessään vaikuttaa havainnon lopputulokseen. En vielä ymmärrä aihetta niin
hyvin, että voisin kertoa siitä vakuuttavasti. Saattaa kuitenkin olla, että
universumi itsessään on jollain tapaa tietoinen.
Maailma on, paitsi energiaa ja materiaa, myös informaatiota.
Kirjoissamme matemaattisen muodon saavat luonnontieteet ovat osa universumia.
Tieto ihmisen rakentamisesta on kirjattu geeneihimme, aineeseen joka välittää
informaatiota. Ymmärrän, miksi Pythagoras ajatteli, että maailman on luonut
järkevä olento, näyttäähän sen rakenne järkevältä ja harmoniselta. Vaikka en
usko persoonalliseen jumalaan, en täysin hylkää ajatusta, että selvittämällä
maailman rakenteen voimme tietää jumalan mielen. Universumi on Jumala.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti