Kristillistä teologiaa on kautta aikojen puhuttanut
teodikean ongelma: Jos jumala on hyvä ja kaikkivoipa, miksi maailmassa on
pahuutta. Joko jumala ei ole kaikkivoipa tai sitten hän ei ole täydellisen
hyvä, koska sallii pahuuden maailmassa. Ongelmaan on kehitetty useita
monimutkaisia vastauksia. Joidenkin mukaan pahuus johtuu ihmiselle annetusta
vapaasta tahdosta ja syntiinlankeemuksesta, eikä näin ollen olisi suoraan
peräisin jumalalta.
Toisenlaisen näkökulman pahan ongelmaan tarjoaa
kristinuskostakin vaikutteita ottanut synkretistinen uskonto gnostilaisuus. Siinä
pahan maailman ei katsota olevan korkeimman jumalan aikaansaannosta, vaan se on
syntynyt alemman ja pahantahtoisen luojajumalan, demiurgin, toimesta. Demiurgi
on tietämätön korkeammasta jumaluudesta ja on luonut maailmankaikkeuden, jossa
ihminen on vankina. Gnostilaisuuden mukaan ihminen voi vapautua pahan maailman
vankeudesta oikean tiedon, eli gnosiksen, avulla.
Gnostilaisen maailmankuvan mukaan jumalallinen ainesosa -
henki tai valo - on joutunut luomisessa ansaan aineelliseen maailmaan ja
majoittunut ihmissieluun. Näin ollen henkilökohtainen pelastuminen on
kosmisessa mittakaavassa merkittävä tapahtuma; siinä jumalallinen ainesosa
vapautuu ansastaan aineellisessa maailmassa.
Jo Platon esitti gnostilaisia ajatuksia, kuten idean
demiurgista. Gnostilaisella teologialla onkin paljon yhteistä Platonin
idealistisen filosofian kanssa. Molempiin sisältyy metafysiikka, jossa henki
nähdään parempana ja tärkeämpänä kuin materia. Tämä pahan metafysiikka näkyy
myös gnostilaisessa etiikassa, joka on nautintokielteistä ja askeettista.
Metafysiikan vaikutus etiikkaan on aihe, joka on kiehtonut
minua jo pitkään. Se, millaiseksi ihmiset hahmottavat maailman, vaikuttaa
heidän arvoihinsa ja moraalikoodistoonsa. Kristillisessä, idealistisessa
kulttuurissa olemme tottuneet näkemään hengen ja ideat materiaa arvokkaampina,
vaikka mikään maailmassa ei välttämättä sano, että materia olisi
alempiarvoista. Toisaalta nykyinen moderni kulttuurimme on hyvin
materialistinen. Tämä on saattanut johtaa kulttuurissamme jonkinlaiseen
neuroottisuuteen ristiriidan takia.
Pahan ongelma oli asia, mikä alun perin ajoi minut luopumaan
kristinuskosta teini-ikäisenä. Nuoren silmin maailma näytti hyvin julmalta
paikalta ja tätä oli vaikea sovittaa yhteen kristillisen näkemyksen
kanssa. Nyt aikuisena olen yrittänyt
lukea Raamattua. Vanhan testamentin jumala vaikuttaa hyvin ilkeältä,
turhamaiselta psykopaatilta. Ehkä monet ihmiset ovat palvoneetkin hänessä demiurgia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti